Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
-
Inloggen
-- Inloggen
  • accountoverzicht
  • bestellingen
  • facturen betalen
  • downloadcentrum
  • summaries
  • gegevens
  • nieuwsbrief
  • partnerprogramma
  • financieel
  • inloggen
  • uitloggen

Uw winkelwagen

Naar winkelwagen Verder winkelen
Boeken
  • Managementboeken
  • Summaries
  • Alle boeken
Seminars + Trainingen
  • Live events
  • Online training
  • Alle programma's
Periodieken
  • Uw periodieken
  • Ons assortiment
Boekseries
  • Uw serieabonnementen
  • Ons assortiment
Online magazine
  • Actueel
  • Interviews
  • Opinie
  • Recensies
  • Alle artikelen
010-4731397
Klantenservice
Mijn account
Mijn bestellingen
010-4731397
Boeken Algemeen management Het ontwerpen van een onderzoek 5e druk
Het ontwerpen van een onderzoek 5e druk
Het ontwerpen van een onderzoek 5e druk
Piet Verschuren Piet Verschuren is emeritus hoogleraar van de Faculteit Managementwetenschappen van de Radboud Universiteit in Nijmegen. Meer over de auteurs
Lees het volledige artikel
Piet Verschuren, Hans Doorewaard

Het ontwerpen van een onderzoek 5e druk

Paperback Nederlands 2015 9789462365070
19 beoordelingen
EvergreenMeer dan 1000x verkocht
Verkooppositie 2248342 dagen in de top 100
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 uur besteld, morgen in huis
44,95
In winkelwagen
Samenvatting Specificaties Over de auteur Inhoudsopgave

Samenvatting

Vroeg of laat komen de meeste mensen in of na het hoger onderwijs voor de taak te staan om zelfstandig een onderzoek uit te voeren of een opdracht daartoe te ontwikkelen. Het is de taak van opleidingen om studenten hierop voor te bereiden. Maar, onderzoek is de laatste jaren volop in ontwikkeling. Naast het traditionele fundamentele ofwel theoriegerichte onderzoek komen vooral binnen het hbo steeds meer praktijkgerichte vormen van onderzoek in zwang, met als doel direct bruikbare resultaten te behalen en aanbevelingen te kunnen doen.

Dit is ook het soort onderzoek waarmee studenten in hun latere beroepspraktijk te maken krijgen; niet of in elk geval veel minder met het eerstgenoemde type onderzoek. Voor een juiste opzet en uitvoering zijn heldere richtlijnen, procedures en methoden nodig. Hierin wordt met Het ontwerpen van een onderzoek voorzien. Verder herkent menig docent in het hoger onderwijs de problemen waar studenten die beginnen aan een afstudeerproject tegen aan lopen. Deze leiden niet alleen vaak tot ernstige vertragingen in de opzet en uitvoering van het project. Ook blijft de kwaliteit van de resultaten niet zelden achter bij de normen die de opleiding stelt.

Het ontwerpen van een onderzoek voorziet in deze lacunes. In het boek wordt ruim aandacht besteed aan praktijkgericht onderzoek en aan kwalitatieve vormen van onderzoek. Bovendien geeft het boek heldere richtlijnen, procedures en stappenplannen die de student bij het opzetten van het afstudeerproject op de voet kan volgen. Hierdoor zal ook de uitvoering van het onderzoek soepeler verlopen.

Deze vijfde druk is geheel herzien en geactualiseerd. Het heldere taalgebruik en een overzichtelijke vormgeving maken het voor de lezer eenvoudig om de lijn van het betoog te volgen.

Op de bijbehorende website zullen onder andere de KODANI-handleiding en aanvullend lesmateriaal voor studenten en docenten komen te staan.

Specificaties

ISBN13:9789462365070
Trefwoorden:organisatie-analyse, methodologie
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:320
Uitgever:Boom Uitgevers Amsterdam
Druk:5
Verschijningsdatum:6-8-2015
Hoofdrubriek:Algemeen management

Expertrecensies (1)

Jaap Hollaar | 9 april 2008
'Het ontwerpen van een onderzoek' is geschreven door experts op dit terrein: de professoren Piet Verschuren en Hans Doorewaard. Beiden zijn verbonden aan de Radboud Universiteit te Nijmegen. Ze hebben veel ervaring in de uitvoering en begeleiding van zowel theoriegerichte als praktijkgerichte vormen van onderzoek.Lees verder

Lezersrecensies

4.0 van de 5
19 stemmen
4
11
4
0
0
Schrijf een recensie

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Piet Verschuren

Piet Verschuren is emeritus hoogleraar van de Faculteit Managementwetenschappen van de Radboud Universiteit in Nijmegen. Hij heeft zeer ruime ervaring in de uitvoering en begeleiding van wetenschappelijk theoriegericht en praktijkgericht onderzoek.

Andere boeken door Piet Verschuren

Bekijk alle boeken

Inhoudsopgave

Inleiding

1 Projectontwerp
1.1 Inleiding
1.2 Projectontwerp in vogelvlucht
1.3 Iteratief ontwerpen

DEEL I
CONCEPTUEEL ONTWERP

2 Doelstelling
2.1 Inleiding
2.2 Projectkader en doelstelling
2.3 Theoriegericht onderzoek
2.4 Praktijkgericht onderzoek

3 Onderzoeksmodel
3.1 Inleiding
3.2 Modelbouw
3.3 Methodiek

4 Vraagstelling
4.1 Inleiding
4.2 Functie- en vormeisen van onderzoeksvragen
4.3 Het splitsen van het onderzoeksmodel
4.4 Ondersteunende kennissoorten
4.5 Uiteenrafeling van kernbegrippen

5 Begripsbepaling
5.1 Inleiding
5.2 Afbakening
5.3 Operationalisering
5.4 Afstemming op het onderzoek

DEEL II
ONDERZOEKSTECHNISCH ONTWERP
6 Onderzoeksstrategieën
6.1 Inleiding
6.2 Vijf strategieën in vogelvlucht
6.3 Het survey-onderzoek
6.4 Het experiment
6.5 De casestudy
6.6 De gefundeerde theoriebenadering
6.7 Bureauonderzoek

7 Onderzoeksmateriaal
7.1 Inleiding
7.2 Soorten gegevens en bronnen
7.3 De ontsluiting van bronnen
7.4 Voor- en nadelen

8 Onderzoeksplanning
8.1 Inleiding
8.2 Karakteristieken van planning
8.3 Activiteitenplan
8.4 Tijdsplan

Appendix: Conceptueel model
1 De samenstelling van een conceptueel model
2 Soorten relaties en relatiepatronen
3 Verschillend gebruik van een conceptueel model
4 Afbakenen en richting geven
5 De ontwikkeling van een conceptueel model; stappenplan

Literatuur
Trefwoordenregister

Mensen die dit boek kochten, kochten ook...

  • Business Model Navigator
    Michaela Csik
    Business Model Navigator
    € 30,99
  • Fundamentals of Strategy
    Gerry Johnson
    Fundamentals of Strategy
    € 53,89
  • Leadership Without Easy Anwers (1998 editie)
    Ronald Heifetz
    Leadership Without Easy Anwers (1998 editie)
    € 33,95
  • Basisboek Integrale Veranderkunde
    Anton Cozijnsen
    Basisboek Integrale Veranderkunde
    € 64,50
  • Marketing, de essentie, 14e editie met MyLabNL toegangscode
    Philip Kotler
    Marketing, de essentie, 14e editie met MyLabNL toegangscode
    € 61,50
  • Ethics & Business
    Ronald Jeurissen
    Ethics & Business
    € 10,95

Alle 100 bestsellers

Rubrieken

  • Advisering
  • Algemeen management
  • Coaching en trainen
  • Communicatie en media
  • Financieel management
  • Inkoop en logistiek
  • Internet en social media
  • IT-management / ICT
  • Juridisch
  • Leiderschap
  • Marketing
  • Non-profit
  • Ondernemen
  • Organisatiekunde
  • Personal finance
  • Personeelsmanagement
  • Persoonlijke effectiviteit
  • Projectmanagement
  • Psychologie
  • Reclame en verkoop
  • Strategisch management
  • Verandermanagement
  • Werk en loopbaan
Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Klantenservice

Contact Voorwaarden Bestellen en retourneren Lezen en luisteren Voor auteurs Partnerprogramma

Zakelijk

Zakelijke diensten Partnerprogramma Cadeaubonnen

Altijd op de hoogte

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en blijf up-to-date met relevante interviews en recensies, inspirerende events en de beste acties.
Meer dan alleen managementboeken
Thuiswinkel waarborg Algemene voorwaarden Privacy Cookies Service & Contact
© 2021 Mainpress BV

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Het ontwerpen van een onderzoek 5e druk

        Het ontwerpen van een onderzoek 5e druk
        Piet Verschuren , Hans Doorewaard
        /