Groot
Van chocolademan tot miljonair
Paperback Nederlands 2020 9789462961692Samenvatting
Zijn ouders beginnen in de jaren vijftig met Dobla: een groothandel in bakkerijgrondstoffen voor ambachtelijke bakkers in Noord-Holland. Ruim zestig jaar later verkoopt Arthur Dontje dit bedrijf, inmiddels uitsluitend gespecialiseerd in chocolade decoraties, voor een astronomisch bedrag aan een Italiaanse firma. Dobla produceert op dat moment op drie verschillende continenten, levert aan 63 landen, heeft meer dan vijfhonderd mensen in dienst en een omzet van 55 miljoen euro. Het bedrijf is de grootste producent van chocolade decoraties ter wereld en heeft toonaangevende, internationale bedrijven als klant.
Onderweg naar dit punt heeft Arthur veel tegenwind ervaren. Leveranciers willen hem niet beleveren, banken dwarsbomen zijn dromen en plaatsen hem meerdere keren in bijzonder beheer, verzekeraars weigeren uit te keren op momenten dat het er echt op aan komt. Hoe bereik je dan toch zo’n succes in één mensenleven?
Het heeft te maken met een plan en een visie. Met de juiste mensen om je heen verzamelen, met (heel) groot denken en iedere dag weer scherp aan de wind zeilen. Met hindernissen onderweg zo snel mogelijk inkapselen en aan anderen overlaten, zodat je zelf het vizier op die stip aan de horizon kunt houden. Bovenal gaat het om risico’s durven nemen.
'Soms gingen we zó schuin met de boot, dat het niet veel scheelde of de hele boel lag ondersteboven. Ik vond dat niet altijd leuk. Maar ik kon het ook niet laten. Het gevoel achteraf, als iedereen weer met droge kleren op de kade staat, is onbeschrijflijk. Pure vitamine.' - Was getekend: Arthur Dontje.
Dit boek vertelt het onwaarschijnlijke Pietje Bellverhaal van zijn leven. Ook online wil Arthur
(startende) ondernemers inspireren met zijn verhalen en tips.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Tussen Heiloo en Alkmaar 18
1. Kiezen voor chocolade 30
Groei 38
2. Een visie en een plan 50
Verlies 56
Krulletjes 66
3. Internationaal 72
Naar Amerika 80
4. Wars van sentiment 90
Onderscheidend vermogen 98
5. De juiste mensen om je heen 106
De hoofdzuster 120
Verkoop 124
Familiebedrijf 128
6. Risico’s nemen 134
THT 142
Nawoord: ‘Structure follows strategy’ 148
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Economie
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Mens en maatschappij
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan