Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

Als ik iemand beledigd heb, dan was dat mijn bedoeling

Sharia4Belgiums ideologie en humorgebruik

Paperback Nederlands 2017 9789462984264
Niet leverbaar.

Samenvatting

In dit onderzoeksrapport worden de ideologie en het humorgebruik van de Belgische salafistisch-jihadistische groepering Sharia4Belgium beschreven en geanalyseerd aan de hand van een groot aantal videoproducties. De auteurs laten zien hoe de groep, die ook in Nederland radicale moslimactivisten inspireerde, zijn ideologie vormgeeft in de lokale en actuele context en humor inzet als politiek middel om zijn radicale opvattingen te verkondigen en te versterken.

Hierdoor wist de groep, hoewel zeer klein in omvang en bekritiseerd en niet serieus genomen door andere moslims, enkele honderden jongeren te mobiliseren voor zijn acties en aandacht te genereren van politici en media.

De veelgebruikte stelling dat moslims, en met name jihadisten, geen humor hebben, wordt onderuit gehaald. Sharia4Belgium zet humor juist gericht in als mobilisatie-, bind- en wrijvingsmiddel, en als grensbepaler van wie wel en wie niet bij de groep hoort. Humor verwart, ontregelt en biedt ruimte om radicale opvattingen zoals de legitimering van politiek geweld op relatief veilige wijze te kunnen verkondigen. Daar heeft de groep dankbaar gebruik van gemaakt.

Specificaties

ISBN13:9789462984264
Trefwoorden:humor, ideologie
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:248
Druk:1
Verschijningsdatum:24-1-2017
ISSN:

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Inhoudsopgave

Samenvatting
Summary

1. Inleiding
1.1 Aanleiding
1.2 Onderzoekskader
1.3 Leeswijzer

2. Ideologie, humor en activisme
2.1 De ideologie van Sharia4Belgium
2.2 Wat is humor?
2.3 Humor als cultureel en sociaal fenomeen
2.3.1 Humor is een culturele code
2.3.2 Humorloosheid of cultuurverschil?
2.4 Politieke functies van humor
2.4.1 Humor, verzet en activisme
2.4.2 Satire als politiek wapen en contra-narratieven
2.4.3 Humor van de haat
2.5 Domesticatie en bisociatie
2.6 Slot

3. Methodische verantwoording en reflectie
3.1 Inleiding
3.2 Dataverzameling en -selectie
3.3 Methode videoanalyse
3.4 Methode humoranalyse
3.4.1 Codeerproces humorfragmenten
3.4.2 Humortechnieken
3.4.3 Reflectie op onderzoek naar humor
3.5 Noot bij citaatgebruik

4. Sharia4Belgiums kritiek op de status quo en humorgebruik
4.1 Inleiding
4.1.1 Het dichotome denken
4.1.2 Sharia4Belgium gebruikt humor om kritiek te uiten
4.2 Systeemkritiek
4.2.1 ‘Alleen God heeft het recht om wetten te maken’
4.2.2 ‘De dubbele standaard in de democratie’
4.2.3 No Future – ‘zij zullen ons nooit aanvaarden’
4.3 Kritiek op de democratie en haar gepercipieerde representanten in België
4.3.1 De politiek op de hak genomen en het omkeren van het bestaande politieke discours
4.3.2 Filip Dewinter: vriend of vijand?
4.3.3 Verwijzingen naar de Tweede Wereldoorlog
4.3.4 De rol van de media
4.3.5 De politie en de Veiligheid van de Staat als agressor en bevestiging van het eigen gelijk 8
4.3.6 Rechtspraak – ‘Je bent onschuldig tot je moslim bent bewezen’
4.4 Het gebrek aan normen en waarden in de Belgische samenleving
4.4.1 ‘De kwetsbare positie van het kind in de democratie’
4.4.2 De westerse vrouw bekritiseerd, de moslimvrouw geïdealiseerd
4.4.3 Kritiek op westerse seksuele moraal
4.4.4 De consumptie van alcohol en drugs
4.5 ‘Wereldwijde oorlog tegen de islam’
4.5.1 9/11 en de war on terror
4.5.2 ‘De kolonisatie van de islamitische wereld’
4.6 Kritiek op de moslimgemeenschap
4.6.1 ‘De gematigde, democratische moslim bestaat niet’
4.6.2 Het verwijt van de zwijgende umma
4.6.3 ‘Islamitische instituties verruilen islam voor democratie’
4.6.4 ‘Islamitische leiders zijn taghut en munafiqin’
4.6.5 Andere islamitische stromingen en organisaties
4.7 Kritiek op andere religies
4.7.1 Christenen
4.7.2 Joden
4.8 Het humorgebruik in de uitingen van kritiek nader bekeken
4.8.1 Verbinden en distantiëren: grappen over de ‘Ander’
4.8.2 Het (potentiële) publiek en humor
4.9 Conclusie

5. Sharia4Belgiums idealen en humorgebruik
5.1 Inleiding
5.2 De islamitische staat
5.2.1 ‘Een islamitische staat als ideaal alternatief’
5.2.2 Historische voorbeelden van een islamitische staat
5.2.3 ‘De aarde is van God’
5.2.4 Praktische zaken bij het instellen van een islamitische staat
5.3 Sociale normen en waarden in de islamitische staat aan de hand van de sharia
5.3.1 Bescherming van geloof, ziel, eer, verstand en rijkdommen
5.3.2 Broederschap volgens Sharia4Belgium
5.3.3 Rechtvaardigheid volgens Sharia4Belgium
5.4 De dag des oordeels en, ‘in sha’ Allah’ het paradijs
5.5 De islamisering van de maatschappij
5.6 Rolmodellen
5.6.1 De nastrevenswaardige Profeet Mohammed
5.6.2 Anwar al-Awlaki als voorbeeld van de democratische dubbele standaard
5.6.3 Osama bin Laden en ‘de afwezige umma’
5.6.4 ‘De standvastigheid van Breivik’
5.7 Het humorgebruik in uitingen over de idealen nader bekeken
5.7.1 Wat is humor volgens Sharia4Belgium?
5.7.2 De functie en betekenis van het humorgebruik in uitingen over de idealen
5.8 Conclusie

6. De weg naar de ideale samenleving volgens Sharia4Belgium en het humorgebruik
6.1 Inleiding
6.2 Verplichtingen voor moslims
6.3 De ontmaskering van de democratie als middel
6.4 Al-amr bi-l-ma’ruf wa al-nahy an al-munkar en da’wa
6.4.1 De relatie tussen al-amr bi-l-ma’ruf wa al-nahy an almunkar en da’wa
6.4.2 Het kwade verbieden
6.4.3 Oproepen tot het goede, zelf oordelen en smeekbedes
6.4.4 Advies geven
6.4.5 Da’wa volgens Sharia4Belgium
6.5 Al-wala’ wa-l-bara’
6.6 Jihad van het woord
6.7 Ongeschikte middelen om tot het ideaal te komen
6.8 Provoceren als middel
6.9 Het humorgebruik in uitingen over middelen nader bekeken
6.9.1 Provoceren en unlaughter
6.9.2 Veiligheidsbewustzijn en voorbehouden als grap
6.10 Conclusie

7. Conclusie
7.1 Dichotoom denken verdeelt de wereld in twee kampen en rekt het begrip democratie op
7.2 Democratie, extreemrechtse politici, media, politie en moslims: vijand én vriend
7.3 De ideale samenleving is ingericht volgens de islam maar blijft tamelijk abstract
7.4 Provocatie als een moeizame weg naar de ideale samenleving
7.5 De politieke en sociale functies van het humorgebruik

8. Bijlagen
8.1 Glossarium
8.1.1 Islamitische termen
8.1.2 Veelgebruikte islamitische uitdrukkingen en zinnen
8.2 Lijst met gebruikte video’s
8.3 Over de auteurs

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Als ik iemand beledigd heb, dan was dat mijn bedoeling