Jelle van Baardewijk (1982) is docent en promovendus aan de Faculteit der Wijsbegeerte van de Vrije Universiteit. Hij studeerde internationaal management aan de Hogeschool voor Economische Studies en filosofie aan de Vrije Universiteit Amsterdam en aan de Freie Universität Berlin. Hij werkt aan een filosofisch onderzoek naar het vormingsideaal in studies bedrijfskunde.
Meer over Jelle van BaardewijkTijd voor bedrijfsethiek
Van moreel besef naar normen stellen
Paperback Nederlands 2024 1e druk 9789463015196Samenvatting
De morele verwachtingen ten aanzien van het bedrijfsleven nemen toe. Bedrijven worden geacht duurzamer, inclusiever en meer integer te werken. Maar wat houdt dat precies in?
Deze bundel met bijdragen van wetenschappers en professionals biedt perspectieven op bedrijfsethiek. De eerste hoofdstukken gaan over een stappenplan om morele vraagstukken, bijvoorbeeld omtrent veiligheid op het werk, verantwoord leiderschap en privacy aan de orde te stellen. De andere hoofdstukken gaan over politiek, recht en compliance in relatie tot bedrijfsethiek.
Deze bundel is geschreven voor bedrijven en professionals die meer met ethiek willen doen en is dus ook nuttig voor docenten die inspiratie en voorbeelden zoeken voor hun onderwijs. Daarnaast geeft de bundel een ‘praxeologische’ impuls aan de discussie onder filosofen over de spanning tussen moraal en activisme, dilemma’s en richtlijnen, markt en overheid.
Bedrijfsethiek is essentieel voor het navigeren door morele dilemma’s en het versterken van integriteit binnen organisaties. De bundel benadrukt het belang van een systematische aanpak van ethische vraagstukken, waarbij zowel theoretische inzichten als praktische casuïstiek worden gecombineerd om een diepgaand begrip van morele verantwoordelijkheid in de bedrijfswereld te bevorderen. Het doel is om professionals te inspireren en uit te rusten met de tools en reflecties die nodig zijn om ethisch te handelen in complexe zakelijke omgevingen, en daarmee bij te dragen aan een rechtvaardiger en duurzamer bedrijfsleven.
De bijdragen zijn van Edgar Karssing, Bart Jansen, Ronald Jeurissen, Wim Dubbink, Marloes de Jong, Arnt Mein, Björn Kijl, Geert Vermeulen, Jop Versteegt en Jelle van Baardewijk.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Edgar Karssing: Bedrijfsethisch denkgereedschap: wat wel en niet kan
Wim Dubbink: Hoe te oordelen? Fundamentele aanvullingen op het stappenplan bedrijfsethiek
Jop Versteegt: Ethische dilemma’s in de financiële sector
Björn Kijl: Ethiek van hypotheekadvies, aandelentips en fondsbeheer
Ronald Jeurissen: Politiek als probleem voor de bedrijfsethiek
Bart Jansen: Het einde van het ondernemingsrecht. Het grootbedrijf als nieuwe soevereine wereldmacht
Marloes de Jong: De complexiteit van compliance: Ervaringen uit het veld
Arnt Mein: Inzichten over normatieve professionaliteit vanuit de rechtspraktijk
Geert Vermeulen: Ethiek- en compliance-programma’s: hoe en waarom
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan