Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
-
Inloggen
-- Inloggen
  • accountoverzicht
  • bestellingen
  • facturen betalen
  • downloadcentrum
  • summaries
  • gegevens
  • nieuwsbrief
  • partnerprogramma
  • financieel
  • inloggen
  • uitloggen

Uw winkelwagen

Naar winkelwagen Verder winkelen
Managementboeken
Alle managementboeken
  • Direct naar
    • Managementboek TOP 100
    • AI-books
    • Leiderschap
    • Auteur in de spotlight
    • Online Magazine
  • Rubrieken
    • Advisering
    • Algemeen management
    • Coaching en trainen
    • Communicatie en media
    • Economie
    • Financieel management
    • Inkoop en logistiek
    • Internet en social media
    • IT-management / ICT
    • Juridisch
    • Leiderschap
    • Marketing
    • Mens en maatschappij
    • Non-profit
    • Ondernemen
    • Organisatiekunde
    • Personal finance
    • Personeelsmanagement
    • Persoonlijke effectiviteit
    • Projectmanagement
    • Psychologie
    • Reclame en verkoop
    • Strategisch management
    • Verandermanagement
    • Werk en loopbaan
Overige boeken
Alle overige boeken
  • Direct naar
    • Bestseller 60
    • Fictie TOP 20
    • Non-fictie TOP 20
    • Spanning TOP 20
    • Jeugd TOP 10
    • Culinair TOP 10
  • Rubrieken
    • Cadeauboeken
    • Computer en informatica
    • Economie
    • Filosofie
    • Flora en fauna
    • Geneeskunde
    • Geschiedenis
    • Gezondheid
    • Informatief / professioneel
    • Jeugd
    • Juridisch
    • Koken en eten
    • Kunst en cultuur
    • Literatuur en romans
    • Mens en maatschappij
    • Naslagwerken
    • Paramedisch
    • Psychologie
    • Reizen
    • Religie
    • Schoolboeken
    • Spiritualiteit
    • Sport, hobby, lifestyle
    • Thrillers en spanning
    • Wetenschap en techniek
    • Woordenboeken en taal
Interactief leren
Alle seminars & trainingen
  • Direct naar
    • Live events
    • Online training
    • AI-Books
  • Online Magazine
    • Previews
    • Recensies
    • Interviews
    • Podcasts
    • Videos
  • Volg ons op
    • Spotify
    • YouTube
    • Instagram
    • Linkedin
Attenderingen
Attenderingen instellen
  • Algemeen
    • Recht op u af
    • Juridische attendering
    • Hiatensignalering juridisch
    • Seriesignalering
    • Herdruksignalering
    • Internationaal
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Periodieken
Alle periodieken
  • Algemeen
    • Uw periodieken
    • Verlengen / opzeggen
    • Openstaande claims
    • Bibliografische wijzigingen
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Boekseries
Alle boekseries
  • Algemeen
    • Uw serieabonnementen
    • Geadresseerden
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Nu lezen
Online Magazine
  • Direct naar
    • Recensies
    • Interviews
    • Previews
    • Opinie
    • Actueel
    • Podcasts
    • Videos
  • Lees over
    • Algemeen management
    • Coachen en trainen
    • Leiderschap
    • Marketing
    • Organisatiekunde
    • Strategisch management
    • Verandermanagement
    • meer onderwerpen...
  • Recente artikelen
010-4731397
Klantenservice
Mijn account
Mijn bestellingen
010-4731397
Boeken Strategisch management De betekeniseconomie
De betekeniseconomie
Aaron Hurst

Aaron Hurst won als ondernemer diverse prijzen en wordt wereldwijd gezien als een expert op het gebied van betekenisvol werk en maatschappelijke innovatie.

Meer over Aaron Hurst
De betekeniseconomie van Aaron Hurst Jeroen Ansink 21 september 2017 Het informatietijdperk heeft zijn langste tijd gehad, zegt de Amerikaanse ondernemer Aaron Hurst in De betekeniseconomie. In plaats daarvan ontstaat een nieuw paradigma, waarbij zingeving de aanjager is van economische groei. ‘De kwaliteit van onze relaties, persoonlijke groei, de impact die we hebben op de samenleving - dát zijn de zaken die nu tellen.' Lees het volledige artikel
Aaron Hurst

De betekeniseconomie

Geluk en welzijn als drijvende kracht in plaats van economische winst

Gebonden Nederlands 2017 1e druk 9789463190282
Voormalig top 100Totaal 23 dagen
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
24,99
In winkelwagen
 
Stel een vraag over dit boek
Samenvatting Specificaties Recensies Interviews en artikelen Over de auteur Inhoudsopgave

Samenvatting

Vijfendertig jaar geleden nadat zijn oom Marc Porat het begrip 'informatie-economie' lanceerde en de opkomst van Silicon Valley voorspelde, legt Aaron Hurst uit waarom hij denkt dat in de economie nu het tijdperk van betekenis, of zingeving, is aangebroken. Als CEO van Imperative en oprichter van de Taproot Foundation heeft Hurst een belangrijke impuls gegevens aan vrijwillige dienstverlening, een activiteit met een geschatte waarde in de Verenigde Staten van zo’n vijftien miljard dollar per jaar.

Puttend uit zijn ervaring en samenwerking met jonge startende ondernemers beschrijft Hurst hoe werk, organisaties en markten in de economie van vandaag aan het veranderen zijn en meer gaan betekenen voor mensen. Hoe kan werk - iedere baan - echt betekenis krijgen? Wat is nu het geheim van een succesvolle en groeiende onderneming? Maar ook: wat hebben de elektrische auto, biologische voeding, het homohuwelijk en vrijwillige dienstverlening met elkaar gemeen? In 'De betekeniseconomie' behandelt Aaron Hurst deze en andere vragen, aan de hand van vele voorbeelden, onderhoudende persoonlijke anekdotes en de nieuwste wetenschappelijke inzichten.

'De betekeniseconomie' laat zien hoe je in de moderne economie succes kan hebben en zo tegelijkertijd de wereld kan veranderen.

Trefwoorden

betekeniseconomie   zingeving   economie   ondernemen   welzijn   geluk   persoonlijke ontwikkeling   maatschappelijke impact   ethisch ondernemen   bedrijfswaarden   toekomst   duurzaamheid   leiderschap   arbeidsmarkt   marktveranderingen   organisatie   economische transitie   waardegedreven ondernemen   maatschappij   sociale innovatie   millennials   geefeconomie   werkgeluk   deeleconomie   gelukseconomie   doe-het-zelf-economie   persoonlijk leiderschap   zorgeconomie   relaties   innovatie  

Trefwoorden

Specificaties

ISBN13:9789463190282
Taal:Nederlands
Bindwijze:gebonden
Aantal pagina's:293
Uitgever:Scriptum
Druk:1
Verschijningsdatum:8-6-2017
Hoofdrubriek:Strategisch management

Expertrecensies (2)

recensie
De betekeniseconomie - 'Uiterst waardevol'
Dave van Ooijen | 11 oktober 2017
‘Aaron Hurst vat in De betekeniseconomie kernachtig samen welke fundamentele veranderingen plaatsvinden in het bedrijfsleven.’ Met deze uitspraak van Arianna Huffington op de voorpagina lijkt het boek al bij voorbaat een succes.
Lees verder
recensie
De betekeniseconomie
Nico Jong | 8 augustus 2017
We zijn op weg van de informatiemaatschappij naar de betekenissamenleving. Het industriële en het informatietijdperk hebben ons ongekende welvaart gebracht, maar er ook voor gezorgd dat we vervreemd raakten van de natuur en van elkaar en dat de wereld om ons heen virtueel is geworden.
Lees verder

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!
Schrijf een recensie
Lees ons recensiebeleid
Uw cijfer
?
Log in om te stemmen

Interviews en artikelen (1)

interview
De betekeniseconomie van Aaron Hurst
Jeroen Ansink 21 september 2017 Het informatietijdperk heeft zijn langste tijd gehad, zegt de Amerikaanse ondernemer Aaron Hurst in De betekeniseconomie. In plaats daarvan ontstaat een nieuw paradigma, waarbij zingeving de aanjager is van economische groei. ‘De kwaliteit van onze relaties, persoonlijke groei, de impact die we hebben op de samenleving - dát zijn de zaken die nu tellen.'
Artikel lezen

Over Aaron Hurst

Aaron Hurst won als ondernemer diverse prijzen en wordt wereldwijd gezien als een expert op het gebied van betekenisvol werk en maatschappelijke innovatie. Hij is CEO van Imperative en oprichter van de Taproot Foundation, een stichting die business professionals op vrijwillige basis hun expertise laat delen met non-profit organisaties. Hij is schrijver en geeft geregeld lezingen op universiteiten en congressen en bij bedrijven. Hij woont met zijn gezin in Brooklyn.

Andere boeken door Aaron Hurst

Bekijk alle boeken

Inhoudsopgave

Inleiding

DEEL I: Welkom in de betekeniseconomie
1. De betekeniseconomie
Wat is de betekeniseconomie?
In alle sectoren en steden zien we allerlei ontwikkelingen die niets met elkaar te maken lijken te hebben. Kijk je er echter van een afstand naar, dan blijkt dat ze allemaal betekenis creëren voor mensen. Ze vertegenwoordigen een nieuw economisch tijdperk dat wordt aangedreven door de drie soorten betekenis die we in ons leven zoeken.

2. De evolutie van de economie
Hoe is de betekeniseconomie ontstaan?
In de geschiedenis kunnen drie grote economische perioden worden onderscheiden: het agrarische, het industriële en het informatietijdperk. Nu beleven we de opkomst van een vierde tijdperk, waarin het allemaal draait om het creëren van betekenis voor mensen.

3. De tien stuwende krachten van de nieuwe economie
Welke nieuwe trends vormen samen de betekeniseconomie?
De veranderingen die zich momenteel voordoen in de samenleving, de politiek, het milieu en het bedrijfsleven doen de betekeniseconomie ontstaan. Tien stuwende krachten verklaren niet alleen de nieuwe economie, maar geven er ook de contouren van aan.

DEEL II: Persoonlijke betekenis: je eigen verantwoordelijkheid
4. Het draait allemaal om betekenis
Waarom is betekenis belangrijk?
Geluk en welzijn staan of vallen met betekenis. Werk neemt een groot deel van onze tijd in beslag. Daarom moeten we vooral in ons werk betekenis zoeken.

5. Afrekenen met de mythen over een betekenisvol leven
Wat is betekenis eigenlijk?
Er heersen veel misvattingen over betekenis. Recent onderzoek helpt ons beter te begrijpen wat echt voor betekenis zorgt. Met dat inzicht kunnen we anders naar ons werk en ons leven gaan kijken.

6. Betekenis: WIE, HOE en WAAROM?
Wat heeft voor mij betekenis?
Hoe je meer betekenis uit je werk kunt halen, is voor iedereen verschillend. Het ‘wie’, ‘hoe’ en ‘waarom’ van betekenis genereren moet iedereen voor zichzelf leren bepalen. Aan de hand van de betekenispatronen in ons werk kunnen we vorm geven aan onze loopbaan. Oefening: Formuleer je eigen betekenisverklaring.

7 Aan de slag met betekenis
Hoe kan ik betekenis geven aan mijn werk?
Betekenis vinden in je werk is een reis zonder eind. We moeten constant blijven werken aan relaties, taken en onze eigen instelling om vooral voorrang te geven aan datgene wat echt telt. Oefening: Geef een eigen invulling aan je werk.

DEEL III: Maatschappelijke betekenis – De organisatie
8. De organisatie in de betekeniseconomie
Wat kenmerkt de organisaties van de betekeniseconomie?
De organisaties die het goed doen in het nieuwe economische tijdperk streven naar betekenis in hun aanpak, producten, diensten en relaties. Sommige toonaangevende partijen in de economie beginnen zicht te krijgen op de sleutels tot succes.

9. Leiding geven met betekenis
Hoe moeten we de organisaties van de betekeniseconomie leiden?
Het nieuwe model voor leiderschap lijkt minder op de benadering van het leger, en meer op het activisme uit de jaren zestig.

10. Betekenisvolle bedrijven: vijf kansen
Wat zijn tegenwoordig de grootste kansen?
In de betekeniseconomie gaan grote markten drastisch op de schop. Deze veranderingen, op gebieden als de gezondheidszorg, de detailhandel en het onderwijs, scheppen spannende kansen om op ongekende schaal goed te presteren en goede dingen te doen. Oefening: Bepaal de betekenis voor jouw organisatie.

DEEL IV: Maatschappelijke betekenis – Markten aansporen
11. Marktveranderaars
Wat kenmerkt een markt in de betekeniseconomie?
In de betekeniseconomie moeten niet alleen succesvolle organisaties maar complete markten tot ontwikkeling worden gebracht en opgebouwd. We maken nu een overgangsperiode door. Met creativiteit en ambitie veranderen we de wereld.

12. De vijf manieren om een markt te gaan veranderen
Hoe kan ik een thema of markt verder duwen?
Vijf jaar aan onderzoek hebben de ‘genen’ voor het in beweging brengen van een markt in beeld gebracht. Dat kan slechts op vijf manieren. Door die te bestuderen, kun je de kans op succes sterk vergroten. Oefening: Actietank.

Conclusie
Nawoord
Woordenlijst
Noten
Literatuur
Index

Aanbevolen live events...

donderdag 02-10-2025

Strategisch veranderen en samenwerken bij maatschappelijke opgaven

Collegereeks

Mensen die dit boek kochten, kochten ook...

  • Provotyping - Duurzame toekomstbeelden ontwikkelen en waarmaken
    Stefaan Vandist
    Provotyping - Duurzame toekomstbeelden ontwikkelen en waarmaken
    € 34,99
  • The Black Swan
    Nassim Nicholas Taleb
    The Black Swan
    € 19,50
  • Regisseer de keten
    Jack van der Veen
    Regisseer de keten
    € 44,25
  • KPI's die wél werken
    Peter Geelen
    KPI's die wél werken
    € 34,90
  • Leading from the middle
    Koen Marichal
    Leading from the middle
    € 34,50
  • Business model generatie (Nederlandstalig)
    Alexander Osterwalder
    Business model generatie (Nederlandstalig)
    € 49,95

Managementboek Top 100

Bekijk de volledige Managementboek Top 100

Rubrieken

  • advisering
  • algemeen management
  • coaching en trainen
  • communicatie en media
  • economie
  • financieel management
  • inkoop en logistiek
  • internet en social media
  • it-management / ict
  • juridisch
  • leiderschap
  • marketing
  • mens en maatschappij
  • non-profit
  • ondernemen
  • organisatiekunde
  • personal finance
  • personeelsmanagement
  • persoonlijke effectiviteit
  • projectmanagement
  • psychologie
  • reclame en verkoop
  • strategisch management
  • verandermanagement
  • werk en loopbaan
Uw cookie-instellingen
Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Om deze externe content te kunnen tonen is nodig dat u toestemming geeft voor het zetten van persoonlijke en marketingcookies. U kunt uw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In onze cookieverklaring vindt u meer informatie.

Functionele cookies
Deze zijn noodzakelijk voor de werking van de website, zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Persoonlijke en marketingcookies
Wij gebruiken cookies voor statistieken om bij te houden en rapportages te krijgen over hoe bezoekers de website gebruiken. Zo kunnen wij onze website verbeteren. Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker.
Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Klantenservice

Over ons Contact Voorwaarden Bestellen en retourneren Lezen en luisteren Voor auteurs Recensiebeleid Partnerprogramma

Zakelijk

Zakelijke diensten Partnerprogramma Cadeaubonnen

Altijd op de hoogte

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en blijf up-to-date met relevante interviews en recensies, inspirerende events en de beste acties.
PRETTIG KENNIS MAKEN
Thuiswinkel waarborg Algemene voorwaarden Privacy Cookies Cookie instellingen Service & Contact Over ons
© 2025 Mainpress BV

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        De betekeniseconomie

        De betekeniseconomie
        Aaron Hurst
        /
        loader
        Recensiebeleid
        Noordhoff terugkoopgarantie

        Noordhoff koopt jouw boek terug, zonder zorgen!

        Heb je jouw boeken niet meer nodig?

        Als je jouw studieboeken gekocht hebt bij hanzestudybook.nl, kun je geselecteerde titels moeiteloos terugverkopen aan Noordhoff. Geen vragen, geen gedoe en lekker duurzaam.

        Volledige informatie op Noordhoff.nl

        AI-book

        Wat is een AI-book?

        Een AI-book is niet een boek dat geschreven is door AI maar een boek dat verrijkt is met AI. Het maakt de inhoud van een boek interactief via WhatsApp, zodat je ermee kunt chatten. Zie het als een razend slimme assistent die het boek perfect begrijpt en er alles uit onthouden heeft. Jij kunt deze assistent alles vragen. Vraag bijvoorbeeld hoe je iets kunt toepassen op jouw persoonlijke situatie, om een korte samenvatting, of wat de belangrijkste inzichten zijn. AI-books zijn alleen te gebruiken via WhatsApp, je hoeft er geen aparte app voor te installeren.
        Meer informatie over AI-books

        ?

        Geef uw beoordeling

        De betekeniseconomie

        Verwijder uw beoordeling