

Martin Hinoul behaalde een doctoraat en een postdoctoraat in de fysica en een postgraduaat bedrijfskunde aan de KU Leuven.
Meer over Martin HinoulDe economische toekomst
Hoe 150 megabedrijven de mainstream bepalen
Paperback Nederlands 2019 1e druk 9789463710220Samenvatting
De belangrijkste grondstof voor de economie van de 21e eeuw is zonder meer kennis, die alleen maar exponentieel zal blijven toenemen. Deze kennis wordt opgebouwd aan topkennisinstellingen in kenniseconomieregio’s, zoals Silicon Valley, Boston-regio, UK-Cambridge-regio. Eén van de belangrijkste regio’s in Europa is ELAt, de as Eindhoven-Leuven-Aken. Deze nog jonge kenniseconomie wordt gedreven door een 150-tal mainstreambedrijven, gekenmerkt door uitstekende kennis, stevige omzetten en winsten en grote marktkapitalisaties. Ze stellen zeer veel mensen te werk over de hele wereld en worden geleid door uitmuntende managers.
De GAFA-bedrijven – Google, Apple, Facebook, Amazon – gelden als voorbeeld. Nu zitten de mainstreambedrijven voornamelijk in de Verenigde Staten en gedeeltelijk in Europa, maar Aziatische landen als China en Zuid-Korea zullen steeds meer een eigen plaats opeisen.
De zuurstof voor de groei van deze bedrijven zal geleverd worden door duizenden jonge, innovatieve ondernemers, die actief zijn in hernieuwbare energie, opslaan van energie, robotica, sensoren, medische technologie, e-health, Fintech,… Ook kleinere landen als België en Nederland kunnen hierin een belangrijke rol spelen, zo ze de uitdaging willen aangaan.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Dankwoord 13
Proloog 17
HOOFDSTUK 1 Van de Brugse reien naar Silicon Valley en nog veel verder 33
HOOFDSTUK 2 België, Europa, de Verenigde Staten en het belang van een NoordAtlantische alliantie 39
Golden Sixties 39
Economie in Vlaanderen 40
Wat in Wallonië en Brussel? 45
Belgische bieren 47
Komst van grote bedrijven 47
Chemiebedrijven en petrochemie 49
Antwerpse diamantsector 50
Enkele conclusies voor België 50
Komst van de Verenigde Staten 51
HOOFDSTUK 3 Waar zitten de betere kennisinstellingen en de nieuwe kennisregio’s op de vlakke wereld? 57
Kenniscentra en kenniseconomieregio’s 65
HOOFDSTUK 4 Op zoek naar de nieuwe door kenniseconomie gedreven regio’s 71
Eerste door kenniseconomie gedreven regio’s 72
Verhaal van de Boston-regio – Route 128 73
Wat gebeurde er aan de westkust van de VS? 78
Enkele conclusies bij dit nieuwe fenomeen van door kenniseconomie gedreven regio’s, een 100% Amerikaans verhaal 83
HOOFDSTUK 5 Kenniseconomieregio’s: het begon in de Verenigde Staten en zou ook hier exponentieel blijven groeien 85
Waar staat de Silicon Valley-regio einde 2017 en straks in 2025? 87
Conclusies voor Silicon Valley 95
Boston-regio nu en in 2025 96
Conclusies voor het ecosysteem van Boston Cambridge 100
Nog enkele andere kenniseconomieregio’s in de Verenigde Staten 101
San Diego Golden Triangle voor biotechnologie 101
Conclusies voor de biotechregio van San Diego 106
North Carolina Research Triangle 106
Conclusies van het North Caroline Research Park 109
HOOFDSTUK 6 Naar een Europese kenniseconomie 111
Het Europese landschap van dichterbij bekeken 113
Het Cambridge Phenomenon – de Silicon Fen van Europa 114
Ierland – The Celtic Tiger 124
Vive la France: Sophia Antipolis aan de Côte d’Azur 126
Wat nog in “La douce France”? 128
Verder naar Duitsland 129
Nederland 132
Finland, Zweden en Denemarken 132
Zwitserland 133
Noorwegen, het rijkste land van Europa 133
Dan toch naar een Europa met twee snelheden? 134
Wat met België en de regio Vlaanderen? 134
HOOFDSTUK 7 Enkele andere kennisregio’s in de wereld 139
Start-upnatie Israël 141
Rusland: de ontwakende beer 147
Hongkong: van een financieel centrum naar een technologiecentrum in Azië 155
Singapore 159
China 168
India 173
Zuid-Korea 176
Taiwan 178
Japan 179
HOOFDSTUK 8 Naar een globale kennisgedreven economie, een digitale economie, een disruptieve economie, een “mainstream-substreams” gedreven economie 2018-2030 181
De “kennis” die nu beschikbaar is 182
De “digitale wereld” 182
Naar een delicate maar toch nog steeds fragiele globale economie 188
Naar een digitale economie en meteen de start van een Vierde Industriële Revolutie 195
Disruptieve bedrijven 213
Mainstreambedrijven 218
Substreambedrijven 227
Epiloog 261
Bibliografie 265
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan