Over Jan Makenbach
Jan Makenbach, geboren te Batavia, kwam als kind van net één jaar oud, met zijn Amsterdamse ouders naar Holland en noemt zich een selfmade man. Hij wil leidinggevenden in Nederland graag inspireren door zijn levenservaring te delen. Met in eerste instantie slechts een middelbare opleiding en een grote dosis ambitie en discipline, bereikte hij de top bij verschillende organisaties.
Op zijn vijftigste kreeg hij de kans om een jaar op de universiteit Nyenrode te studeren. Daar ontdekte hij dat, in tegenstelling tot vele van zijn studiegenoten, werkzaam bij diverse multinationals, schoonmaakbedrijven hun organisaties effectief, efficiënt en financieel goed op orde hebben.
Na twintig jaar in loondienst te hebben gewerkt bij verscheidene grote schoonmaakorganisaties, startte Jan Makenbach in 2005 zijn eigen facilitaire adviesbureau: Bridge. In die tijd begeleidde hij verschillende managers van schoonmaakbedrijven en gaf daarnaast les namens opleidingsinstituut SVS aan het kaderpersoneel in de branche.
Dit deed hij tot één van zijn klanten hem vroeg voor een parttime directiefunctie bij hun schoonmaakbedrijf. Dit betrof Schoonzorg BV, een joint venture van zorginstelling Cordaan en facilitair dienstverlener Facilicom. Een klein schoonmaakbedrijf met een hoog ziekteverzuim en lage tevredenheid, groeide onder leiding van Makenbach uit tot een gedegen organisatie met een ziekteverzuim van minder dan één procent.
Tijdens de coronalockdown werkte Makenbach zijn gouden formule uit. Van een torenhoog ziekteverzuim van maar liefst 17 procent verlagen naar minder dan 1 procent: Jan Makenbach kreeg het met zijn visie op leiderschap voor elkaar. Hoe hij dat precies deed, deelt hij in zijn boek Van IJzer naar Goud.
Het leverde veel lovende reacties op, maar het meest trots is hij op die van Martin Schröder, piloot en oprichter van de tweede Nederlandse vliegtuigmaatschappij Martinair. Deze man, tevens selfmade man en wars van sterallures, zag in zijn tijd ook al heel scherp de connectie tussen zijn klanten en personeel. Volgens Schröder is Van IJzer naar Goud heel herkenbaar, voor iedere ondernemer. Zijn reactie: ‘Met name de people managementelementen en de no-nonsense aanpak spreken mij bijzonder aan’.