Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Wij wijzen u graag op het volgende
Door drukte rondom de feestdagen zijn de levertijden van PostNL aangepast en kan uw pakket vertraging oplopen

Dierenzaken, Blinde vlek van bedrijven

Paperback Nederlands 2020 9789464210330
Verkooppositie 2353
Op voorraad | Vandaag voor 21:00 uur besteld, morgen in huis

Samenvatting

Waaruit bestaat de ethische verantwoordelijkheid van bedrijven voor dieren? Hoe gaan bedrijven om met die verantwoordelijkheid? Op basis van empirisch en normatief-filosofisch onderzoek, laat Monique Janssens zien dat dierethiek een blinde vlek is van bedrijven in de praktijk én van de bedrijfsethiek, terwijl bedrijven wel degelijk verantwoordelijkheid dragen. Bedrijven die zich bezighouden met Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) maken zich wel druk om mens en milieu, maar veel minder om wat zij dieren aandoen.

Dit boek vormt de ontbrekende schakel tussen de dierethiek en de bedrijfsethiek. Het beschrijft hoe sterk de betrokkenheid van bedrijven bij dieren verschilt per bedrijf en hoe die betrokkenheid gemeten kan worden op basis van uitingen op websites. De auteur geeft allerlei tips over hoe bedrijven en managers in die bedrijven een meer ethische houding ten opzichte van dieren kunnen stimuleren door leiderschap, samenwerking en communicatie.

Specificaties

ISBN13:9789464210330
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:145
Druk:1
Verschijningsdatum:15-10-2020
Hoofdrubriek:Algemeen management

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (1)

preview
Dierenzaken - Blinde vlek van bedrijven
Monique Janssens 20 november 2020 Monique Janssens geeft in Dierenzaken allerlei tips over hoe bedrijven en managers in die bedrijven een meer ethische houding ten opzichte van dieren kunnen stimuleren door leiderschap, samenwerking en communicatie. Een preview.
Alle interviews en artikelen (1)

Over Monique Janssens

Monique Janssens is ethicus en neerlandicus. Zij werkt als zelfstandig adviseur ethiek, MVO en integriteit voor bedrijven en organisaties op het gebied van onderwijs, onderzoek, dierenwelzijn, menselijk welzijn en natuurbescherming. Ze publiceerde over onder andere ethiek, dierethiek en zelfmoordpreventie. Haar doel met dit boek is de dierethiek een definitieve plek te geven in bedrijfsethiek en MVO. Zij eet plantaardig. Monique Janssens studied Dutch Language and Literature, and Applied Ethics, both at Utrecht University, and did an Honours course in CSR at the University of Amsterdam. She worked as a regional manager for the Dutch Society for the Protection of Animals (Dierenbescherming) and as a Public Information Officer at the Dutch office of the Wordl Society for the Protection of Animals (niw: World Animal Protection). She started her own business in communications consultancy called JT&P Communicatie and the additional brand Ethisch Bedrijf (Ethical Business) for ethics consultancy. Nowadays, she combines ethics consultancy with a job at the Animal Welfare Body of Utrecht University and the University Medical Center Utrecht. Monique Janssens completed this PhD thesis as an external doctoral candidate at the Rotterdam School of Management of Erasmus University Rotterdam. She has published several articles and two books (in Dutch): one on suicide attempts and suicide prevention, together with Professor of Psychiatry Jan Swinkels: Een tweede leven: Ware verhalen over zelfmoordpogingen (A second life: True stories about suicide attempts, Scriptum Psychologie, 2008), and one containing essays on animal ethics: Dieren en wij: Hun welzijn, onze ethiek (Animals and us: Their welfare, our ethics, A3 boeken, 2010). She is a member of the New Animal Ethics Committee (Nieuwe Dierexperimentencommissie) and the Netherlands National Committee for the protection of animals used for scientific purpose (Nationaal Commité advies dierproevenbeleid).

Andere boeken door Monique Janssens

Inhoudsopgave

Dit boek in het kort 7

1 Inleiding 13
1.1 Dierethiek 17
1.2 De verantwoordelijkheid van bedrijven 20

2 Over dieren gesproken 23
2.1 Eerst wat theorie 26
2.2 Aanpak 31
2.3 Conclusie 32

3 We are the Champions! 41
3.1 Eerst wat theorie 44
3.2 Aanpak 49
3.3 Uitkomsten 50
3.4 Conclusie 61

4 Verbinding voor verandering 65
4.1 Aanpak 68
4.2 Uitkomsten 69
4.3 Conclusie 82

5 Dierenzaken 89
5.1 De morele status van dieren 91
5.2 Morele verplichtingen van mensen en bedrijven 96
5.3 Dierenwelzijn 103
5.4 Conclusies en implicaties voor bedrijfssectoren 109

6 Eindconclusie van dit boek 115
6.1 Aanbevelingen voor wetenschappers 119
6.2 Aanbevelingen voor bedrijven en hun managers 121

Nawoord 129
Dankwoord 133
Literatuur 135
Over de auteur 145

Alle 100 bestsellers

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Dierenzaken, Blinde vlek van bedrijven