Lees verder
In de zomer van 2008 publiceerde Nicholas Carr zijn beruchte artikel 'Is google making us stupid?
Meer over Nicholas CarrHet ondiepe
Hoe onze hersenen omgaan met het internet
Paperback Nederlands 2011 1e druk 9789490574130Samenvatting
Wat gebeurt er wanneer u opgroeit met constante toegang tot het internet? Heeft u nog een geheugen nodig als u alles kunt opzoeken? En beïnvloedt het surfen op het web de manier waarop we boeken lezen?
Nicholas Carr, auteur van het veelbesproken essay 'Is Google Making Us Stupid?', buigt zich over de langetermijneffecten van het internet. Gebruikmakend van nieuwe inzichten over de plasticiteit van het brein, de werking van ons geheugen en de manieren waarop we informatie verwerken, toont hij aan dat internet niet alleen 'nuttig gereedschap' is, maar ook bezig is onze identiteit en zelfs de structuur van onze hersenen te veranderen. Carr vergelijkt tevens de opkomst van het internet met verschillende uitvindingen die ook een nieuwe manier van denken met zich meebrachten, zoals de komst van de plattegrond de uitvinding van de klok en de overstap van handschrift naar typemachine.
'Het ondiepe' heeft zowel in de Verenigde Staten als in Europa voor veel discussie gezorgd.
Specificaties
Expertrecensies (7)
Lees verder
Lees verder
Lees verder
Lees verder
Lees verder
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (2)
Over Nicholas Carr
Inhoudsopgave
De waakhond en de dief
1. HAL en ik
2. De vitale paden
Over waaraan het brein denkt als het over zichzelf denkt
3. Gereedschappen van de geest
4. De verdiepende pagina
Over Lee de Forest en zijn verbazingwekkende Audion
5.Een medium van zeer algemene aard
6.Het beeld van het boek
7. Het brein van de jongleur
Over steeds hogere IQ-scores
8. De kerk van Google
9. Zoek geheugen
Over het schrijve van dit boek
10. Zoiets als ik
Epiloog: Menselijke elementen
Noten
Woord van dank
Register
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan