Spreek jij mijn taal?
Meer resultaat uit coaching met het Process Communication Model
E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2014 9789491472541Samenvatting
Wie met mensen werkt weet: om de ander écht te bereiken, is het nodig zijn taal te spreken. Maar hoe doe je dat? Het Process Communication Model is een direct toepasbare methode om als coach, trainer of leidinggevende die taal te leren herkennen en daarop in te spelen.
PCM gaat uit van zes persoonlijkheidstypen, die iedereen in bepaalde mate in zich heeft. Op basis daarvan reageert u naar de buitenwereld, volgens verrassend voorspelbare patronen. Zowel in positief als in negatief gedrag. Wie die patronen eenmaal herkent, zowel bij zichzelf als de ander, kan die kennis effectief toepassen in elke situatie. Met name in de coachingspraktijk of op de werkvloer biedt PCM handvatten om lastige contacten succesvol om te zetten in constructieve relaties. Dus beter contact met cliënten, collega's en werknemers.
PCM is ontwikkeld door Dr. Taibi Kahler en behoort in de Verenigde Staten en Frankrijk al tot een van de meest effectieve communicatiemodellen, toegepast in allerlei werkvelden. Van politiek tot gezondheidszorg, van onderwijs tot bedrijfsleven.
Over PCM_Nederland
Process Communication Nederland gelooft dat PCM plezier in het leven brengt. Het is een ideaal instrument om je eigen stress te managen en een waardevolle tool voor iedereen die met mensen omgaat. Voor coaches biedt het extra verdieping in patronen en helpt het met een snelle maar grondige probleemanalyse. Daarmee hebben uw coachingsgesprekken nog meer effect.
PCM Nederland is exclusief distributeur van PCM in Nederland en traint coaches en trainers in het model. Ook zorgt PCM Nederland voor vertalingen en publicaties in Nederland. Eerder verscheen Zo kun je mij bereiken, een praktische gids voor iedereen die met kinderen leeft en werkt.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lezersrecensies
Geef uw waardering
Inhoudsopgave
Van de vertaler
Dankwoord
Inleiding
Het gebruik van Process Communication bij het coachen
Helpen of redden?
DEEL I - PROCESS COMMUNICATION
1. Het Process Communication Model
-Taibi Kahler
-Hoofdkenmerken van PCM
-Een model voor zelfkennis, zelfbewustheid en zelfbeheersing
-Wat je uit het model kunt afleiden en wat niet
-Wat het model doet en wat het niet doet
2. Levensposities en communicatie
-Levensposities, communicatie en miscommunicatie
-De -/- levenspositie. Het verhaal van Peter
-Levensposities en coachen
3. De zes persoonlijkheidstypen
-Persoonlijkheidsstructuur: een huis met zes verdiepingen
-De zes persoonlijkheidstypen van Taibi Kahler
4. Contact maken met anderen – praat met hun Basis
5. De bron van motivatie – de Fase
-Tegenstrijdige behoeften: Intern conflict tussen Basis en Fase
-Hoe vaak komt Faseverandering voor?
6. De verdieping boven de huidige Fase
-Het belang van het eerste secundaire kenmerk
-Het verhaal van Robin en zijn persoonlijkheidshuis nader bekeken
7. Psychologische kernthema’s, authentieke gevoelens en Faseverandering
-Psychologische kernthema’s – de problemen die met de Fasen samenhangen
8. Waarom we van Fase veranderen
-Ontwikkelingsstadia in de kindertijd en de relatie met fasering
-Ontwikkelingsstadia
-Toepassing bij het coachen
9. Secundaire eigenschappen
DEEL II - COACHING MET HET PERSOONLIJKHEIDSPROFIEL
10. Interactie- en managementstijlen
-Coachen en het gebruik van de vier interactiestijlen
-Interactiestijlen in groepen
-Keuzes van interactie- of managementstijl voor elk persoonlijkheidstype
11. Zitten we op dezelfde golflengte?
-Communicatiekanalen en persoonlijkheidsaspecten
-Welke aspecten van de persoonlijkheid spelen een rol in de communicatie?
-Communicatiekanalen
Afstemmen – Persoonlijkheidstypes en communicatiekanalen
12. Het belang van psychologische behoeften
-De acht psychologische behoeften
-Motivatie is afhankelijk van het vervullen van psychologische behoeften
-Negatieve vervulling van behoeften
-Hoe je psychologische behoeften op een positieve manier kunt vervullen
-Psychologische behoeften – Basis en Fase
-Fasebehoeften en coachen
13. De inschattingsmatrix en voorkeuromgevingen
-De vier voorkeuromgevingen
14. Percepties
-Gedachten, meningen, gevoelens, reacties, acties, reflecties
-Hoe het concept perceptie ontstond
-Onze relatie met de verschillende persoonlijkheidstypes
-Onze innerlijke vooroordelen
-Afrekenen met de communicatiebarrière tussen Basis en zesde verdieping
15. Gedrag dat voorspelbaar tot miscommunicatie leidt
-Eerste-, tweede- en derdegraadsdistressdrivers, faalmechanismen en wanhoop
-Drivers (eerstegraadsdistress)
-Drivers en Coachen
-Tweedegraadsdistress – faalmechanismes
-Tweedegraadsmiscommunicatiemaskers
-Faalmechanismes (tweedegraadsdistress) en coachen
-Coachinterventies bij eerste- en tweedegraadsdistress
-Distressvolgorde van Basis en Fase
16. De samengestelde distresscyclus – een detailbenadering
-De rol van drivers in samengestelde process-faalpatronen
17. Process-faalpatronen
-De process-faalpatronen volgens Kahler
-Process-faalpatronen en Faseveranderingen
DEEL III - PCM EN COACHEN
18. Coach en cliënt
-De individuele coachsessie
-Voorbeelden van miscommunicatie
-Cliënten uitnodigen om hun lift te gebruiken
-Hoe kunnen we de kracht van elke verdieping bij het coachen gebruiken?
-Hoe kunnen we de Basis en de Fase van de cliënt inschatten?
-Burnout
-PCM en het coachen van een team – Een casus
-Benutten van de groepsdynamiek
DEEL IV - DE PRAKTIJK
19. Zeven casusvoorbeelden om mee te oefenen
DEEL V- BIJLAGEN
1. Concepten en theorieën waarvan Taibi Kahler Associates en Kahler Communications Inc. het copyright bezitten
2. Mogelijkheden voor verdere ontwikkeling
Referenties
Mensen die dit e-book kochten, kochten ook...
Alle 100 bestsellers
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan