

Marloes de Jong (1981) is sinds 2005 adviseur en teamcoach bij Kessels & Smit, The Learning Company.
Meer over Marloes de JongEffectief samenwerken
De driehoek van verantwoordelijke relaties
Paperback Nederlands 2019 9789491552021Samenvatting
Waar komen de klachten níet voor?
'De hoge werkdruk maakt alle andere initiatieven onmogelijk.'
'Bij ons zijn ze goed in het opstarten, maar afmaken... ho maar.'
'Er is een kloof tussen beleid en uitvoering'; en hier mag u de laatste woorden ook vervangen door 'papier en praktijk', 'hoofdkantoor en uitvoeringslocaties' of 'de top en de werkvloer'.
Dit boek geeft een antwoord op al deze ogenschijnlijk onoplosbare vraagstukken uit de dagelijkse werkpraktijk. Het introduceert de driehoek van effectieve samenwerking, waarin een initiator, actor en ondersteuner samen verantwoordelijkheid nemen voor het eindresultaat.
Organisatieantropoloog Marloes de Jong legt u de werking van de driehoek uit: een perspectief dat zowel het resultaat als de werkrelaties centraal stelt - omdat het één niet zonder het ander kan. Samenwerken via de driehoek is een manier om kansen op leren, groeien en versnellen te benutten. Een aanpak met gedeelde belangen en verantwoordelijkheden, waarmee u uw samenwerkingspartners snel begrijpt, u goed op elkaar afgestemd bent en talenten elkaar optimaal aanvullen. Met als uitkomst: effectief resultaat boeken en een vlot en plezierig werkproces.
De driehoek biedt leidinggevenden en project- of programmamanagers een nieuwe kijk op het investeren in relaties: het wordt dé manier om resultaatgericht te werken via optimale samenwerking, veelvoorkomende problemen op te lossen en te sturen op een werkwijze die gedoe vóór is. De driehoek is een verfrissend alternatief voor de meer gangbare tools op het gebied van samenwerken.
Specificaties
Inhoudsopgave
Inleiding
1. Wat de driehoek doet
1.1 Verantwoordelijke relaties creëren
1.2 Waarom is de driehoek nodig?
1.3 Drie opbrengsten: ordenen, analyseren en bouwen
2. De driehoek in de praktijk
2.1 De basissituatie: I, A, O
2.2 Als het niet bij de initiator begint
3. Driehoeken bouwen: de 2x2-vragen
3.1 Focus en actie
3.2 2x2 onder de loep
3.3 Wat 2x2 doet: verbinden, creëren, monitoren
3.4 Onmisbare gesprekstechnieken
4. Driehoeken voor gevorderden
4.1 Complexiteit ontrafelen: meerdere driehoeken
4.2 De tijdelijke (hulp)driehoek
5. De realiteit: valkuilen en oplossingen
5.1 De eerste valkuil: sturen via de ondersteuner
5.2 De tweede valkuil: de initiator 'haalt de brug op'
5.3 De derde valkuil: meerdere initiators
6. Conclusies over werken in driehoeken
7. Achtergronden en leestips
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Economie
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Mens en maatschappij
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan