Basel III
Toezichtregels voor de bankensector
Gebonden Nederlands 2016 9789491743429Samenvatting
Banken nemen een centrale plaats in de economie in. Voor duurzame groei van de economie is een sterk en veerkrachtig banksysteem noodzakelijk. Na de financiële crisis moisten banken zich hervinden. Daarom hebben alle toezichthouders op de banken wereldwijd zich verenigd en strengere eisen opgesteld. Dit zogeheten toezichtraamwerk staat bekend als Basel III. Het is belangrijk instrument voor banken om hun vermogenspositie en hun liquiditeitspositie te versterken.
Dit boek behandelt de hervormingen die centraal staan in Basel III en die een belangrijke invloed hebben op de Nederlandse banken. Het is geschreven voor alle actoren in de financiële sector, van bankmedewerkers tot juristen en accountants.
Het boek is toegankelijk en begrijpelijk geschreven, Basel III behandelt niet alleen liquiditeitsratio's of de leverage van banken, ook de eisen die gesteld worden aan data en rapportage en de implementatie in de Europese wetgeving (CRD IV) komen aan bod. Dat maakt dit boek onmisbaar voor belanghebbenden in de bancaire sector.
Specificaties
Lezersrecensies
Geef uw waardering
Inhoudsopgave
2 TOTSTANDKOMING BASEL I I I
3 AANGEPASTE KAPITAALEISEN VAN BASEL I I I 33
4 OP WEG NAAR BEHEERSBARE SYSTEEMBANKEN 55
5 CREDIT VALUATION ADJUSTMENT 73
6 LEVERAGE RATIO 91
7 LIQUIDITEITSRATIO'S VAN BASEL III 101
8 IMPLICATIES LIQUIDITEITSRATIO'S 117
9 IMPLICATIES DATA- EN RAPPORTAGE-EISEN BASEL I I I 145
10 VAN BASEL I I I NAAR EUROPESE WETGEVING 165
11 ORGANISATORISCHE GEVOLGEN VAN BASEL I I I 179
OVER DE AUTEURS 191
Trefwoordenregister 199
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Economie
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Mens en maatschappij
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan