Pedro De Bruyckere is pedagoog en (jongeren)onderzoeker aan de Arteveldehogeschool. Hij is een veelgevraagde spreker in binnen- en buitenland.
Meer over de auteursJuffen zijn toffer dan meesters
En nog meer mythes over leren en onderwijs
Paperback Nederlands 2019 1e druk 9789492873019Samenvatting
Goede omgang met kennis, bronnen en factchecking is belangrijker dan ooit, zeker in opvoeding en onderwijs. In de veelheid aan informatie en meningen die leraren en leerlingen, maar ook ouders, wetenschappers, pedagogen, beleidsmedewerkers en politici dagelijks te verwerken krijgen, is het niet altijd duidelijk wat ze werkelijk voor waar mogen aannemen.
In 'Juffen zijn toffer dan meesters' trekken Pedro De Bruyckere, Paul A. Kirschner en Casper Hulshof de lijn door van hun bestseller 'Jongens zijn slimmer dan meisjes'. Gesteund door onderzoek bespreken ze een volledig nieuwe reeks onderwijsmythes. In verhitte debatten zoeken ze naar het sterkst gedragen standpunt. Ook als er daardoor hardnekkige fabels moeten sneuvelen. Is aangeboren intelligentie bepalend voor een goede schoolcarrière? En hoe zit het nu met die juffen en meesters? In dit boek staat het weloverwogen antwoord.
Specificaties
Lezersrecensies
Over Casper Hulshof
Over Paul Kirschner
Inhoudsopgave
Dank 9
I: Mythes over het wat 10
Leer A en je kunt beter B 12
Is schaken de sleutel voor succes op school én in het leven? 13
Leert leren programmeren je probleemoplossend denken? 15
Doet muziek je beter presteren op school? 18
Doet Latijn je beter talen leren? 19
Kinderen moeten niet meer leren schrijven met de hand? 21
Bestaat 65% van de jobs die onze kinderen gaan doen nu nog niet? 24
Bestaan er 21e-eeuwse vaardigheden? 28
Is de taxonomie van Bloom een mythe? 33
II: Mythes over het hoe 40
Is leren lezen iets natuurlijks? 42
Kunnen we snellezen? 45
Werkt huiswerk? Of niet? 48
Zie je nauwelijks hersenactiviteit bij studenten in hoorcolleges? 51
Is het een goed idee om hoorcolleges op te nemen en online te delen? 54
Moet je 10.000 uur oefenen om een expert te worden? 57
Hoe wetenschappelijk is Universal Design for Learning (UDL)? 61
Mythes over muziek en onderwijs 66
III: Mythes over (onderwijs)psychologie 70
Kun je jezelf slimmer denken? 72
Hoe belangrijk is grit in onderwijs en kun je het leren? 79
Is beelddenken eerder een beeldreligie? 83
Kun je persoonlijkheid indelen in letters en kleuren? 88
Is NLP (neurolinguïstisch programmeren) wetenschappelijk? 93
Maken internet en schermen kinderen autistisch,
narcistisch, depressief …? 96
Ontwikkel je talenten! 101
Mythes over IQ 105
Zijn IQ-tests racistisch of nog erger? 108
Kennen IQ-tests een voorkeur of bias? 109
Zijn IQ-tests goede voorspellers? 110
Zijn meisjes slimmer dan jongens? 110
IV: Mythes over onderwijsbeleid 112
Moet je in zo jong mogelijke kinderen investeren? 115
Zet je liever leerlingen van verschillende leeftijden samen in één klas? 123
Meer (les)tijd betekent meer leren 126
Maken leerkrachten het verschil? 129
Kunnen leerlingen de kwaliteit van hun lesgevers goed inschatten? 133
Is het een goed idee om betere leerkrachten meer te betalen? 135
Evidence-based education als onderwijsmythe 138
Eindnoten 145
referenties 153
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan