Ik + jij = wij
Omgaan met communicatie- en relatieproblemen óók in coronatijden
Paperback NL 2021 1e druk 9789493023987Samenvatting
Een relatie is met zijn tweeën een probleem oplossen dat je in je eentje niet hebt!
Een waarheid als een koe, maar de dagelijkse praktijk blijkt soms erg moeilijk. Een leven leiden zonder relaties aan te gaan, is vrijwel onmogelijk, maar veel relaties kampen met communicatieproblemen. Mannen en vrouwen worstelen hiermee in de privésituatie en/of werkomgeving.
Waarom is goede communicatie zo moeilijk? Waarom kunnen wij onze wensen niet duidelijk maken? Zijn wij onduidelijk of wil de (gespreks)partner niet luisteren?
Vormen IK + JIJ wel een WIJ of is dat juist niet de bedoeling?
Slechte communicatie blijkt veelal het gevolg van een ander knelpunt te zijn dat eerst uitgebreid aandacht verdient en ook aandacht krijgt. Theoretische beschouwingen worden gestaafd met talrijke voorbeelden, geleend uit de counselinggesprekken die de auteur noteerde in vijftien jaar ervaring als relatietherapeut. Vlaamse en Brabantse koppels zochten zijn steun bij het oplossen van hun problemen in de omgang met elkaar, dan wel met hun kinderen, hun (schoon)ouders of met hun werkgever of collega's. Hun ontboezemingen werden geanonimiseerd verwerkt als toelichting.
De coronabeperkingen van 2020-2021 bleken daarenboven bij velen een extra drempel voor rustig overleg.
Dit zelfhulpboek richt zich op een breed publiek en daarom is er gekozen voor een informele taal.
Luk Leclercq studeerde psychologische en pedagogische wetenschappen aan de RU-GENT (BE) maar is al heel wat jaren werkzaam in de Nederlandse gezondheidszorg. Zowel zijn roots als zijn werk- en levenservaring maakten hem gevoelig voor de diverse culturele invloeden op de wisselwerking individu en omgeving.
Specificaties
Lezersrecensies
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan