Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

Happy change

Hoe blije medewerkers verandering duurzaam succesvol maken

Paperback Nederlands 2021 9789493171237
Verwachte levertijd ongeveer 3 werkdagen

Samenvatting

De organisaties van de toekomst zijn die organisaties die zich voortdurend weten aan te passen aan een veranderende context. Zij zetten daarbij hun medewerkers op één. Happy employees = happy customers = more business value. Veranderingen, groot en klein, worden pas een succes als medewerkers happy zijn.

Als ze geïnformeerd, intrinsiek gemotiveerd en toegerust zijn om bij te dragen aan succes. Weten, willen en kunnen dus.

De omgeving veranderen en werken aan kennis en vaardigheden van medewerkers is niet voldoende. Aandacht voor onderliggende overtuigingen en gevoelens van medewerkers is essentieel, zodat je oude patronen kunt doorbreken en medewerkers op de juiste manier kunt betrekken. Een flinke en gedeelde uitdaging voor Communicatie, HR, transformatiemanagers, leidinggevenden, ambassadeurs en de directie.

Dit boek neemt je mee in hoe je medewerkers in verandering optimaal faciliteert in hun weten, willen en kunnen.
Inclusief:
- feiten, cijfers en verdieping uit de theorie;
- praktijkvoorbeelden van vakgenoten;
- handvatten om direct aan de slag te gaan.

Specificaties

ISBN13:9789493171237
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:196
Druk:1
Verschijningsdatum:20-4-2021
ISSN:

Expertrecensies (2)

Happy Change - 'Maakt verandering heel concreet'
Carla Verwijs | 10 september 2021
 Organisaties zijn zich steeds meer bewust van hoe belangrijk het is medewerkers mee te krijgen met verandering. Blije medewerkers creëren waarde voor de organisatie en alle betrokkenen.
Lees verder
Happy change - 'Must read voor iedere manager'
Eric van Arendonk | 6 juli 2021
'Hoe blije medewerkers verandering duurzaam succesvol maken', zo luidt de ondertitel van Happy change. Ik kan me voorstellen dat blije medewerkers uit zichzelf al positief tegen veranderingen staan.
Lees verder

Lezersrecensies

5.0 van de 5
1 stem
1
0
0
0
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (1)

preview
Happy change - Hoe blije medewerkers verandering duurzaam succesvol maken
Bea Aarnoutse 23 april 2021 Organisaties van de toekomst zetten hun medewerkers op één. Want happy employees = happy customers = more business value. Veranderingen, groot en klein, worden pas een succes als medewerkers happy zijn. Dat is de boodschap van Happy change. De auteurs vertellen waarom.

Over Bea Aarnoutse

Bureau- en klantmens ineen. Verruilde in 2010 haar tienjarig interim-bestaan voor een partnerschap bij PROOF. Gedrevenheid, klantgerichtheid en optimisme tekenen hoe zij het bureau leidde als opvolger van Luc van Beers. Droeg in maart 2021 het stokje van Managing Director over aan Katinka Huijberts. Ze is als partner en Strategy Consultant betrokken bij PROOF. Daarnaast startte ze PROOF PEOPLE | interim management & services. Ze is dagelijks actief voor een diversiteit aan klanten en werkt met het PROOF-team aan prijswinnende strategieën en concepten. Heeft ontdekt dat kennis overdragen het allerleukste is en is veel gevraagd spreker over haar favoriete onderwerp: alignment van medewerkers. Schreef het boek Alignment 2.0. Heeft zich tot doel gesteld dat het centraal zetten van medewerkers ook in de boardrooms onderwerp van gesprek wordt.

Andere boeken door Bea Aarnoutse

Over Marianne Jaarsma

Denker en doener tegelijk. Oog voor detail. Rechtdoorzee. Haar kracht als strateeg: de complexiteit van verandertrajecten platslaan en strategieën van klanten vertalen naar een veranderaanpak met impact. Verruilde een paar jaar geleden PROOF voor wijn en werd vinoloog. Besloot daarna haar liefde voor wijn tot hobby te maken en weer terug te keren naar PROOF om haar liefde voor het vak voort te zetten. Tot groot genoegen van haar collega’s en klanten. Marianne leverde al een grote bijdrage aan de totstandkoming van het boek Alignment 2.0 en daarmee legde ze een belangrijke basis voor de afgelopen jaren van PROOF.

Andere boeken door Marianne Jaarsma

Inhoudsopgave

VOORWOORD 12

1 VISIE OP VERANDERING 14
1.1 Verandering is een gegeven 15
1.2 Aligned medewerkers zijn de sleutel tot verandering 16
1.3 Inzicht in de belevingswereld is essentieel 16
1.4 Weten, willen en kunnen 17
1.5 We zijn op missie 18
1.6 De lessen van de coronacrisis 19

2 ORGANISATIEVERANDERING EN HET EFFECT OP MEDEWERKERS 21
2.1 Verandering gaat om mensen 21
2.2 Medewerkersbetrokkenheid als wapen in organisatieverandering 22
2.3 Inzicht in betrokkenheid, mindset en gedrag 23
2.4 Wendbare medewerkers 26
2.5 Succesvol werken aan de juiste verandercultuur 32
2.6 Happy-change-model 40

3 DE BASIS OP ORDE 42
3.1 De basis op orde: leiderschap 43
3.2 De basis op orde: interne communicatie 47
3.3 Impact van verandering inschatten 56
Van hoog tot laag aangehaakt - In gesprek met André Manning 58

DEEL 1: WETEN 62
4 INFORMEREN OVER VERANDERING 64
4.1 Het waarom duidelijk maken 64
4.2 De urgentie duidelijk maken 65
4.3 Concrete mijlpalen neerzetten 67
4.4 What’s in it for me? 68
4.5 De veranderbereidheid meten 69
Kies de onconventionele weg - In gesprek met Renée Merkx 70

5 LEIDERSCHAP EN ‘WETEN’ 74
5.1 Leiders voorbereiden op de verandering 74
5.2 Leidinggevenden in verschillende rollen 76
5.3 Leidinggevenden als doelgroep in verandering 78
5.4 Leidinggevenden faciliteren in hun rol 79
De kracht van initiatieven bundelen - In gesprek met Bartho Boer 88

6 INTERNE COMMUNICATIE EN ‘WETEN’ 92
6.1 Veelgemaakte fouten 92
6.2 Voorkom te weinig communicatie 92
6.3 Voorkom onduidelijke communicatie 94
6.4 Voorkom dat communicatie onderuit wordt gehaald door gedrag 97
De cruciale rol van communicatie tijdens veranderingen - In gesprek met Christian Burgers 98

7 WEERSTAND 102
7.1 Inzicht in weerstand 102
7.2 Omgaan met weerstand 107
Intrinsieke motivatie als inspiratiebron - In gesprek met Mariëlle Bevers. 112

DEEL 2: WILLEN 116
8 AAN DE SLAG MET MOTIVATIE 118
8.1 Meer dan informeren 118
8.2 Wat is motivatie? 118
8.3 Hoe kun je motivatie beïnvloeden? 120
8.4 Medewerkers voelen zich serieus genomen 120
8.5 Medewerkers willen waarde toevoegen 126
8.6 Medewerkers voelen zich prettig bij jou als werkgever 130
Werken aan bevlogenheid bij medewerkers - In gesprek met Arnold Bakker 136

9 LEIDERSCHAP EN ‘WILLEN’ 140
9.1 Creëer een veilige veranderomgeving 140
9.2 Competenties voor een-op-eencontact 146
Het nut en de noodzaak van een feedbackcultuur - In gesprek met dr. Kilian W. Wawoe 154

10 INTERNE COMMUNICATIE EN ‘WILLEN’ 158
10.1 Faciliteer leidinggevenden in hun rol 158
10.2 Zorg voor bewijsvoering van de verandering 159
10.3 Zorg voor activatie 159
10.4 Zet informele leiders in 160
10.5 Faciliteer sociale netwerken 167
Kennis van drijfveren medewerkers cruciaal in verandertrajecten - In gesprek met Ester Koot 170

11 MOTIVATIE OP AFSTAND 174
11.1 De wereld van werken tijdens de coronacrisis 174
11.2 Houd de verandering top of mind 176
11.3 Investeer in ontwikkeling op afstand 179
11.4 Versterk de teams 179
Bouwen op motivatie - In gesprek met Marjolein Balemans 186

DEEL 3: KUNNEN 190
12 BOUWEN AAN EEN LERENDE CULTUUR 192
12.1 De gezamenlijke uitdaging: weten, willen en kunnen 192
12.2 Ontwikkelperspectief cruciaal voor talentbehoud 193
12.3 Zicht op wat nodig is 195
12.4 Harde en zachte competenties gaan hand in hand 198
12.5 Werken aan wendbaarheid 198
12.6 Stimulerende leeromgeving 201
12.7 Duurzame inzetbaarheid 205
Iedere medewerker telt bij een klantgerichter PostNL - In gesprek met Arno van Bijnen 208

13 LEIDERSCHAP EN ‘KUNNEN’ 212
13.1 Talent herkennen 212
13.2 Het goede gesprek 213
13.3 Coachend leiderschap 214
13.4 Omgaan met nieuwe verhoudingen 216
13.5 Afscheid nemen 216
Als één team de digitale transformatie realiseren - In gesprek met Tjahny Bercx 218

14 INTERNE COMMUNICATIE EN ‘KUNNEN’ 222
14.1 HR-communicatie 222
14.2 Bewijsvoering van een lerende cultuur 223
Met integraal werken bereik je meer - In gesprek met Jeroen Overgoor 226

15 HET BELANG VAN IN- EN UITSTROOM 230
15.1 Veranderambitie onderdeel van werkgeversverhaal 230
15.2 De huidige populatie onder de loep 231
15.3 Streven naar diversiteit 233
15.4 Een vliegende start met goede onboarding 236
Samen invulling geven aan de maatschappelijke rol - In gesprek met Tom van Laarhoven. 246

NAWOORD 250
DANK! 252
OVER DE AUTEURS 254
BEGRIPPENLIJST 256
BRONNENLIJST 260

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Happy change