Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Wij wijzen u graag op het volgende
Door drukte zijn de levertijden van PostNL aangepast en kan uw pakket vertraging oplopen. Door de Brexit kan de levering van Engelse boeken vertraging oplopen.
OUTLET - 18% korting

Spelen met ruimte (licht beschadigd)

Samen werken aan een professionele cultuur

Paperback Nederlands 2015 9797090127441
Verkooppositie 999999955 dagen in de top 100
Let op: Dit is een licht beschadigd exemplaar.
Dit product is niet meer leverbaar
OUTLET - 18% korting

Samenvatting

Een school is zo goed is als de leraren die er werken. Leraren die hun werk met plezier doen en ervaren dat ze een zinvolle bijdrage leveren, presteren aanzienlijk beter dan hun collega’s die er weinig zin in hebben.

Plezier en zin ontstaan bij leraren als ze zeggenschap hebben over ontwerp en uitvoering van hun onderwijs. Ofwel: wanneer ze kunnen beschikken over hun professionele ruimte. Is het dan niet erg voor de hand liggend om er voor te zorgen dat leraren hun professionele ruimte wordt gelaten én ze deze voluit en goed weten te benutten?

Het antwoord daarop is een volmondig ja. Rest de vraag: hoe krijgen leraren en schoolleiders dat samen voor elkaar?

Daar gaat Spelen met ruimte over. Niet als theoretisch hoogstandje, maar als praktische handreiking, goed geworteld in de dagelijkse praktijk.

Specificaties

ISBN13:9797090127441
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:96
Druk:1
Verschijningsdatum:6-10-2015
Hoofdrubriek:Organisatiekunde

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Frank Weijers

Frank Weijers (1957) is als proceskundige opgeleid in Deep Democracy, interventiekunde, transactionele analyse (TA), systemisch werk en Corporate Antropologie. Hij werkt veel met (teams van) leidinggevenden, waarbij hij aangenaam ontregelt en verheldert. Frank is schrijver van een groot aantal artikelen over de thema’s waar hij mee werkt: leiderschap, groepsdynamica, diversiteit, de kracht van taal en cultuur in organisaties. Hij schreef de boeken 'Spelen met ruimte' (2015), 'Ruimte - stop met onzin, doe wat de bedoeling is' (2017) en 'Now We’re Talking!' (2019). Frank is een veelgevraagd procesbegeleider, trainer en spreker rond de thema’s Deep Democracy, conflict, diversiteit & inclusie en (professionele) ruimte. Hij werkt vanuit zijn eigen bedrijf - Spelen met ruimte - en is associate partner bij Human Dimensions.

Andere boeken door Frank Weijers

Inhoudsopgave

De leerling, de leraar, de schoolleider, de ondersteuner 12
Voorwoord door Prof. Dr. Joseph W. M. Kessels 16
Waarom dit boek? 20
Voor wie is dit boek? 22
Leeswijzer 22

1. Overzicht & inzicht 24
1.1 Richten 24
1.2 Verrichten 26
1.3 Inrichten 28
2. Professionele ruimte 32
3. Samen werken aan het best denkbare onderwijs 34
4. Waarom veel leraren onvoldoende professionele ruimte ervaren 36
4.1 Angst voor afrekening 36
4.2 Gebrek aan vertrouwen 38
4.3 Tekortschieten in professionaliteit 39
4.4 De illusie van beheersbaarheid 41
4.5 Complexiteit van de dienstverlening 42
4.6 Hiërarchisch leiderschap 43
4.7 Paradox 44
5. Professionaliteit 46
5.1 Vakmanschap 46
5.2 Leiderschap 47
5.3 Eigenaarschap 56
5.4 Professionaliteit van schoolleiders en andere onderwijsondersteuners 57
6. A - B - C 59
6.1 A-, B- en C-leraren 59
6.2 A-, B- en C-schoolleiders en -ondersteuners 60
6.3 Categorie B 61
6.4 Op weg naar een professionele cultuur 62
7. Een professionele cultuur 63
7.1 Raamovereenkomst 63
7.2 Verwachtingen delen in teams 66
7.3 Ontwikkelgeprek 67
7.4 Feedback 72
7.5 Aandacht voor ontwikkeling 73
7.6 Duurzaam werken aan ontwikkeling 74
7.7 Een ware cultuurverandering 75
8. Over angst, wantrouwen en moed 76
8.1 Angst 77
8.2 Wantrouwen 77
8.3 Moed 80
9. Een dienende structuur 82
10. Ruimte voor ontmoetingen 84
11. Gedeeld leiderschap 86
12. Aan de slag en wat daaraan vooraf gaat 88
12.1 De noodzakelijke bedding 88
12.2 Aan de slag 89

Mijn bedoeling 90
Inspiratiebronnnen 91
Over de voorkant van dit boek 92

Bijlagen
1. Formulier ontwikkelgesprek leraren 94
2. Formulier ontwikkelgesprek ondersteuners en schoolleiders 95

Alle 100 bestsellers

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Spelen met ruimte (licht beschadigd)