Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Wij wijzen u graag op het volgende
Door drukte rondom de feestdagen zijn de levertijden van PostNL aangepast en kan uw pakket vertraging oplopen

Preview

Monique Janssens | 20 november 2020 | 3-4 minuten leestijd

Dierenzaken - Blinde vlek van bedrijven

Monique Janssens geeft in Dierenzaken allerlei tips over hoe bedrijven en managers in die bedrijven een meer ethische houding ten opzichte van dieren kunnen stimuleren door leiderschap, samenwerking en communicatie. Een preview.

Hoe ga jij als manager of medewerker om met dierenwelzijn? Hoe kan het beter? Het blijkt dat dierenwelzijn in het bedrijfsleven een hardnekkige blinde vlek is. Steeds meer bedrijven en organisaties doen aan Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). Ze willen geen kwaad berokkenen en proberen bij hun activiteiten zoveel mogelijk rekening te houden met mens en milieu. Echter, ze zien daarbij nog vaak dieren over het hoofd. Elke manager of werknemer kan daar iets aan veranderen. Hoe dan?

Bepaal de impact van jouw bedrijf op dieren
Elk bedrijf heeft invloed op dieren. Denk maar aan de inhuur van een cateraar voor de bedrijfsrestaurants, een bedrijfsuitje naar de dierentuin of de impact van de scheepvaart op zeezoogdieren. Als je in je bedrijfscode zet dat dierenwelzijn voor jouw bedrijf belangrijk is, ga je ook anders kijken naar wie je inhuurt en wat je inkoopt. Een extra hulpmiddel is de CAN-methode voor analyse van de website (beschreven in het boek).

Neem de belangen van dieren op in materialiteitsanalyses
Met een materialiteitsanalyse inventariseer je alle MVO-thema's en de mate waarin je daar als bedrijf invloed op hebt. Samen met stakeholders bepaal je vervolgens de prioriteiten en wat je per thema zou kunnen en willen betekenen. Neem dierenwelzijn voortaan mee in deze materialiteitsanalyse. Bepaal de ethische dilemma's en gebruik ethische beslismodellen voor de verdere analyse.

Maak een manager verantwoordelijk voor dierenwelzijn
Meestal zal dit de MVO-manager zijn, maar in sommige bedrijven is dit de kwaliteitsmanager of een andere manager. Het is in elk geval belangrijk dat iemand zich ermee bezighoudt en zich erin verdiept. Deze manager kan partijen in de organisatie rond dierenwelzijn verbinden. Medewerkers die ideeën hebben over hoe het beter kan kunnen bij deze manager terecht.

Leiderschap, samenwerking en interne communicatie
Neem een voorbeeld aan de bedrijven die al wel structureel met dierenwelzijn bezig zijn. Wat zij goed doen heeft bijna altijd te maken met leiderschap, samenwerking en communicatie. Zet deze drie zaken actief in om stappen te zetten naar een betere impact op dieren. Toon bijvoorbeeld leiderschap door een visie te ontwikkelen, breng partijen bij elkaar (intern en extern) voor samenwerking en, tot slot, zorg dat intern het gesprek breed gevoerd wordt door middel van communicatie. Denk bij dat laatste aan artikelen op intranet, voorlichtingsbijeenkomsten, excursies en gastlezingen. In het boek is een overzicht opgenomen van communicatiekanalen.

Publiekscommunicatie
Communiceer daarnaast met het publiek. Dit kan via traditionele media (persberichten) en sociale media. Doe dat proactief en altijd eerlijk. Spreek over je plannen en doelen, de belemmeringen die je tegenkomt en de mijlpalen die je bereikt. Doe dit bij voorkeur samen met een dierenbeschermingsorganisatie waarmee je samenwerkt. Die zal graag behaalde doelen bekendmaken. Wees bereid steeds nieuwe doelen te stellen en stappen vooruit te blijven zetten. Maak de publiekscommunicatie persoonlijk door middel van verhalen en video's (storytelling).

Wie één of meer van deze stappen zet, helpt mee met het bereiken van een betere toekomst voor dieren. Want zeg nou eerlijk: minder dierenleed toebrengen, wie wil dat nou niet?

Dr. Monique Janssens is gepromoveerd is de dier- en bedrijfsethiek. Vanuit Ethisch Bedrijf geeft ze ethiekadvies. Ze werkt tevens bij de Universiteit Utrecht, waar ze zich bezighoudt met ethiek en transparantie rond dierproeven. Het boek Dierenzaken, Blinde vlek van bedrijven is de publieksversie van haar proefschrift Animal Business: Corporate responsibility towards animals, dat zij schreef als buitenpromovendus aan de Rotterdam School of Management van de Erasmus Universiteit.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden