Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Gerjan Apeldoorn | 30 maart 2021 | 3-4 minuten leestijd

Baanbrekend naar (ander) werk - Je droombaan met verrassende sollicitatietips

Midden in een pandemie van een ongekende omvang, komt banencoach Gerjan Apeldoorn met een boek over solliciteren. In deze preview laat Gerjan niet alleen zien hoe je een andere baan kunt vinden, maar bovenal hoe je een baan vindt die echt bij je past.

Mijn boek Baanbrekend naar (ander) werk gaat over meer dan alleen solliciteren. Ik houd je een spiegel voor en begeleid je door het proces om een baan te vinden. Een baan die bij jou past. Een baan waarin jij je gelukkig voelt, die aan jouw normen en waarden voldoet, maar ook een baan waarbij de werkgever blij is dat hij voor jou heeft gekozen. De juiste aanpak begint met de vraag: ‘Welke baan past bij mij?' Om die vraag te beantwoorden, moet je op zoek naar jezelf. Wat wil ik, wat vind ik leuk, waar ben ik goed in? Vragen die je ooit hebben geleid naar de opleiding die je hebt gevolgd. Waarschijnlijk heb je ondertussen werkervaring opgedaan en weet je ook wat je niet wilt.

Op zoek naar jezelf
Jezelf leren kennen is een belangrijk thema van mijn boek. Het lijkt een open deur, maar je zult versteld staan als je aan mensen vraagt waarom en hoe ze in een bepaald vak terecht zijn gekomen. In mijn boek komen diverse modules aan bod om jezelf te leren kennen. De modules staan ook op mijn website Baanbrekendnaaranderwerk.nl als je de modules uitvoert en ook op zoek gaat naar je kernwaarden, dan ga je jezelf beter leren kennen en weet je in welke banen of bij welke organisatie je gelukkig gaat worden en in welke niet.

Het sollicitatieproces zelf, aan het werk
Ja, er is werk aan de winkel. Aan de slag. Vecht voor je nieuwe baan. Solliciteren is werk veroveren. Steek je hoofd boven het maaiveld uit. Wie zijn hoofd boven het maaiveld uitsteekt, ziet meer dan degene die zijn kop in het zand steekt. Dat is geen dooddoener, je moet lef tonen. Je moet Baanbrekend zijn en opvallen.

De voorbereiding op een sollicitatie
De voorbereiding op een sollicitatie bepaalt voor meer dan 50% het resultaat. Met een goede voorbereiding verhoog je je kansen enorm. Soms neemt een voorbereiding meer dan een week tijd in beslag. Maar het gaat dan ook wel om een baan waar je helemaal voor wilt gaan. Als je de oefeningen hebt uitgevoerd, dan ken je jouw kernwaarden. Kijk nu op de website van de organisatie waar je wilt solliciteren of jouw kernwaarden overeenkomen met die van de organisatie of het bedrijf. Niet elke website is zo goed dat je die informatie eruit kunt halen. Als je het niet terug kunt vinden moet je op een andere manier proberen uit te vinden of de visie van het bedrijf (waar staan ze voor in onze maatschappij?) aansluit bij jouw kernwaarden.
 
Maak een creatieve brief en cv
Gebruik in je sollicitatiebrief het lettertype en de kleuren van de organisatie. Een van mijn cursisten solliciteerde naar een job waarbij een belangrijke eis was dat hij een verbinder tussen verschillende afdelingen moest zijn en gebruikte een plaatje van twee stukken elektriciteitskabel die aan elkaar waren geknoopt. De kabels hadden exact de kleuren die in het logo van de firma voorkwamen. Het plaatje illustreerde op deze manier treffend de functie-eis. Wees creatief maar passend bij de baan. Middels een creatieve cv zul je positief opvallen. Nog beter: maak een cf (curriculum future) in plaats van een cv en laat daarmee zien waar je naartoe wilt in de toekomst. In het boek geef ik je vele inspirerende voorbeelden over de bezorging van je brief en tips hoe je uitgenodigd kan worden voor een gesprek. Uiteraard leer ik je ook om succesvol een sollicitatiegesprek te voeren. Na elk hoofdstuk worden de belangrijkste punten herhaald en die vind je allemaal nog eens samengevat aan het eind van het boek.

Gerjan Apeldoorn heeft na verschillende ervaringen (met successen en tegenslagen) zijn eigen droombaan al gevonden. Hij is trainer/coach van mensen die op zoek zijn naar een andere baan. Hij is de auteur van Baanbrekend naar (ander) werk.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden