Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Nieuws

Justin van Lopik | 9 februari 2012 | 1-2 minuten leestijd

Vaker winnen

Debat. Mijn eerste associaties bij het woord komen uit de politiek. Dan gaat het me niet eens om de volledige debatten, maar juist om die korte momenten waarop iemand een ‘punt’ scoort met een mooie soundbite, of uiteraard volledig de mist in gaat. Wilders ‘grote gedoger’ en de stekker van Jolande Sap, het zijn geen momenten die ik graag in een vergadering zou meemaken.

Roderik van Grieken, Arthur Noordhuis en Donatello Piras schreven hun boek Debatteren om te winnen niet voor politici, maar voor professionals. Ook in een vergadering of discussie zijn retorische technieken van belang, zoals Roderik van Grieken uitlegt op het Boekevent rond hun boek. Hij koppelt er meteen een trits beroepen aan: verkoper, adviseur, advocaat en uiteraard vergadertijgers uit alle hoeken en gaten. Van Grieken legt uit hoe de voorzitter vrijwel altijd geconfronteerd wordt met een dilemma: hij is moderator, naar heeft daarnaast een belang bij een van de mogelijke uitkomsten. De auteur kan zich vinden in een keuze voor beide rollen, maar waarschuwt voor minder draagvlak als de moderator zijn positie ‘misbruikt’. Al met al is het duidelijk dat het echt zin heeft om de debatvaardigheid te vergroten.

Op dit punt in de presentatie ben ik overtuigd van het nut van debattechniek in professionele context. Van Grieken vervolgt zijn betoog dan ook met de broodnodige handen en voeten. De hoeveelheid theorie die de revue passeert is groot. In het tweede deel van de bijeenkomst blijkt echter hoe goed het allemaal geland is. Er volgt een gemodereerde discussie tussen de deelnemers. Ikzelf had zo mijn ideeën over mijn eigen sterke en zwakke punten, maar de kritieken (ook de positieve) na de verschillende debatten wezen me op weer nieuwe punten.

Achteraf was het jammer dat er geen tijd was voor drogredenen,. en vooral hoe je daar in je werk mee om kunt gaan. Maar dat is meer een ‘we want more’ dan een echt minpunt.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden