Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Event

Nienke van Oeveren | 5 februari 2013 | 4-6 minuten leestijd

Ruimte voor verandering

‘Onze organisatie is altijd aan het veranderen’, merkt een van de deelnemers op voorafgaand aan het boekevent Veranderkracht. Zij hoopt samen met haar collega’s van het veranderteam om wat inspiratie en stof tot nadenken te krijgen van de sprekers: Jaap Boonstra, Britta Gielen en Jan Andreae. ‘Hoe zit het met je mentale weerbaarheid?’

‘Ze noemen het geen verandering,’ begint Jaap Boonstra het boekevent, ‘maar gebruiken woorden als verbetering.’ Dit is een van de conclusies in zijn boek Leiders in cultuurverandering. Allereerst laat hij de deelnemers de kracht van verandering ervaren. We moeten onze buurman of –vrouw vertellen over een positieve verandering in ons leven. Binnen mum van tijd gonst het van de energie en enthousiaste verhalen. Boonstra begint de middag met een overzicht van de verschillende ‘routes’ voor verandering. Zo passeren overlevingskracht, professionele kracht en transformatieve kracht de revue, allemaal toegelicht met mooie voorbeelden.

Focus
Eén van de sprekende voorbeelden is van verfgroothandel Olijslager. In een branche die het zwaar heeft, houdt dit bedrijf zijn focus op de markt en op samenwerking. Zo bood het zijn jarenlange relaties meer krediet en organiseerde het cursussen voor schilders over watergedragen verf voor buiten. De schilders en de mensen van Olijslager hadden daarvoor nu toch de tijd! De afgelopen paar jaar heeft Olijslager zes bedrijven overgenomen, terwijl de branche zucht onder de crisis. ‘Dat is overlevingskracht genereren. Niet: eerst bezuinigen, maar kijken hoe het anders kan.’

Ook het bedrijf 3M heeft goed gekeken en geluisterd. ‘Dit bedrijf maakt alles wat plat is en plakt.’ Maar door de ontwikkeling kreeg het bedrijf last van concurrenten die hun producten simpelweg namaken. Dus keek het ontwikkelteam uit naar een nieuwe markt. Ze hadden al pleisters gemaakt die in ziekenhuizen gebruikt worden, maar combineerden deze met infectiemiddel. Dit leidde tot een travelkit met ontsmettingspleisters. ‘Niet erg plat dus, maar innovatie zit vaak in ongewone plekken.’

Voor transformatieve kracht heeft Boonstra een hartverwarmend voorbeeld van politieman Matthew in een town ship in Johannesburg. Die had niet zo’n goede jeugd gehad en wilde daarom de kinderen uit zijn town ship een betere jeugd geven. Hij heeft dus knuffels op zijn bureau en een bed voor kinderen die erg overstuur zijn. Hij luistert naar ze, neemt de tijd voor ze. Maar regelt ook dat er altijd een arts beschikbaar is voor bijvoorbeeld tienermoeders. Zo vangt hij steeds meer kinderen op, maar op den duur kan hij de toestroom niet meer aan. In overleg met collega’s besluit Matthew dat zij kindermishandeling en –misbruik gaan voorkomen en ze gaan in gesprek met de kerk, jeugdclubs en buurthuizen. Zo ontstaat een preventieprogramma.

Professionele ruimte
Op verzoek van Matthew vertelt Boonstra dit verhaal graag verder en zo inspireerde hij een dame om jeugdzorg Den Haag om voor een kind opvang te regelen buiten haar takenpakket. Zij nam haar professionele ruimte om een kind een goede toekomst te geven met een plaatsje in de crèche. Deze voorbeelden laten ook zien hoe belangrijk je eigen kracht is. Wat ben ik en wie ben ik? Wat is mijn kracht en wat geeft me energie? En wat wil ik zijn? Hiermee geeft Boonstra een mooie voorzet voor de andere sprekers. Jan Andreae zal spreken over zelfsturing, maar eerst gaat Britta Gielen in op ondernemend leiderschap.

Gielen brengt de veranderkracht dichtbij huis met voorbeelden uit haar eigen praktijk als manager bij Twynstra Gudde. Zo waren er strenge regels voor het opleidingsbeleid: budget, afstemming met de persoonlijke doelen… het kostte haar steeds heel veel tijd. ‘Toen besefte ik: deze mensen trouwen, krijgen kinderen, kopen huizen en gaan uit elkaar… Waarom moeten ze overleggen welke opleiding ze doen?’ Dus ze stelde alleen een harde budgetgrens en nu regelen haar medewerkers het verder zelf. Met veel vaart en humor gaat Gielen bij langs welke mensen je wél en níet nodig hebt voor een ondernemend klimaat. ‘Mensen willen over zichzelf gaan.’ ‘Stel grenzen’ en ‘stimuleer meesterschap’ zijn dan ook twee van de dingen die je moet doen om een ondernemende leider te zijn.

Onrust
Jan Andreae gaat nog een niveau dieper en verbindt persoonlijk leiderschap met maatschappelijk leiderschap. Hij laat zien dat we aan het eind van het industriële tijdperk zitten en dat er onrust is omdat er nog geen nieuw systeem is. ‘Het is in om het "heel erg druk" te hebben. Dan gaan we prioriteren, maar dat lukt niet dus we krijgen last van de waan van dag.’ Met veel humor geeft hij een beeld van hoe het er aan toegaat in organisaties. ‘In tijden van onrust zijn er waarden nodig. Organisaties formuleren dus zeven waarden: respect, transparantie, duurzaamheid, verbinding… Maar die beleefde werkelijkheid wordt niet altijd zo ervaren…’ Toch, te midden van alle onrust weten we één ding zeker: de verandering gaat gewoon door. Voor we het einddoel bereikt hebben, is er alweer een nieuw einddoel. Deze incongruentie tussen binnen en buiten, maakt dat verandering stagneert, zet Andreae uiteen.

Aan het eind van een leerzame luisterdag zet Andreae het publiek nog even aan het werk. Formuleer drie belangrijke kwaliteiten en vertel deze aan degene naast je. Komen die voort uit een verlies of gemis? Wat voor gedrag komt voort uit dat gemis? En ten slotte: keer dat nu eens om? Hiermee confronteert de spreker ons met ons gemis en daagt ons uit om een andere oplossing voor het gemis te zoeken en de onzekerheid op te zoeken. ‘Op persoonlijk én maatschappelijk niveau is omkering van waarden nodig. De nieuwe waarde is een afspraak die je niet zozeer leest op papier, maar moet kunnen proeven.’

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden