Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Event

De wereld anders inrichten

‘We willen de jatbaarheid van onze ideeën vergroten.’ Vandaar een seminar voor zo’n 250 mensen om er achter te komen hoe Nederlanders samen een nieuw soort economie organiseren. Hoogleraar Duurzaam Ondernemen Jan Jonker is de initiatiefnemer. ‘Duurzaamheid doet er toe.’

Nienke van Oeveren | 5 juli 2013 | 2-3 minuten leestijd

Voorbij Rutte IV
‘Het antwoord voor een nieuwe economie komt niet meer uit Den Haag. We ontwikkelen nu samen een visie op ondernemen die langer meegaat dan Rutte III of IV.’ Jan Jonker is al langer op zoek naar een nieuw businessmodel, dat past bij de veranderende tijd en past bij duurzaamheid. Hij heeft al zo’n driehonderd modellen verzameld, uit Nederland, Europa en Afrika. Uit de bedrijven die zich aanmelden omdat ze een niet-traditioneel businessplan hebben, probeert hij lessen te trekken. Het doel is om een methode hiervoor te ontwikkelen à la Business Model Generatie van Alexander Osterwalder. Zo ontdekte Jonker dat mensen die ondernemen met een alternatief businessmodel waarden delen en dat hun netwerk belangrijk is. Deze waardecreatie hoeft niet (alleen) geld te zijn, maar kunnen ook tijd of goederen zijn. Voorbeeld de Tijdorekening, waar je tijd op een ‘bank’ kunt zetten en later terug kunt ruilen voor een handje in het huishouden bijvoorbeeld.

Bestellen bij de boer
‘We leven in tijden van transitie’, vervolgt de hoogleraar energiek. ‘Deze businessmodellen zijn artefacten van die transitie. Zo zien we verschillende economieën ontstaan: door zelforganisatie, door te delen of door zelf te produceren. Denk aan auto’s delen, of energie. En 3D-printers printen tegenwoordig al gevelelementen.’ Een aantal van de ondernemers-nieuwe-stijl zit ook in de zaal en zal zometeen een workshop geven. Zo ook iemand van Beebox: dit bedrijf slaat heel veel schakels uit de voedselketen over door rechtstreeks te bestellen bij boeren en kratten met biologische levensmiddelen bij abonnementhouders af te leveren. Een mooi voorbeeld van meervoudige waardecreatie; de boer krijgt een goede prijs, de consument biologisch eten uit de buurt. Nog een mooi voorbeeld is Lease a Jeans, waarbij je jeans kunt leasen voor € 5 per maand. ‘Lenen’ en ‘delen’ zijn dan ook twee van de vijf stromingen in nieuwe businessmodellen. De andere zijn ruilen, creëren en sparen.

Lopen op vissersnetten
‘Als je doperwtjes in blikjes wilt, kan dit echt handiger in een fabriek. En u mag best uw dochter op een fiets zetten, maar dat wordt ‘m toch niet.’ Jonker benadrukt dat het traditionele businessmodel van Osterwalder ook z’n waarde heeft. Maar duurzaamheid wordt steeds belangrijker en gaat dan ook een rol spelen in de nieuwe modellen. Een voorbeeld zijn de tapijttegels van Interface. Deze fabriek maakt sinds een paar jaar tapijt van oude visnetten. Geanne van Arkel vertelt tijdens haar workshop hoe Interface zocht naar een product waar een specifieke grondstof voor tapijt in was verwerkt. Dit bleken visnetten te zijn – die vaak in de zee achtergelaten worden en daar maar blijven ‘doorvissen’. Inmiddels is er in de Filippijnen een hele handel in oude netten. ‘We proberen de cirkels te sluiten; technische cirkels, sociale cirkels.’ Van Arkel benadrukt het belang van businessmodellen: ‘Je moet de issues van deze wereld omarmen, anders bied je geen toegevoegde waarde.’

Deel dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden