Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Nieuws

Een goede leider durft los te laten

Soms is een boek zo tijdloos dat het na twintig jaar nog steeds actueel is. Leiden is loslaten van de Amerikaanse denker Peter Block (1940), dat vandaag (16 oktober) in een nieuwe uitgave is verschenen, is zo’n boek. Block poneert hierin een destijds revolutionaire visie die nog lang niet overal is doorgedrongen, namelijk dat niet controle, maar vertrouwen de sleutel is tot succesvol leiderschap. Sterke bestuurders moeten durven loslaten, om zo de geijkte managementstijl van commanderen om te buigen tot een visie van gedeeld leiderschap.

Jeroen Ansink | 16 oktober 2013

De achterliggende gedachte is dat vrijgelaten werknemers de belangen van klanten, distributeurs en toeleveranciers op zo'n manier gaan behartigen dat managers het zich ook kunnen veroorloven om een stapje opzij te doen. ‘Stewardship’ noemt Block zo’n vorm van bestuur, waarbij afhankelijkheid wordt ingeruild voor empowerment, patriarchaat voor partnerschap en eigenbelang voor dienstbaarheid.

Dit concept is niet zonder controverse - en al helemaal niet in tijden van crisis – omdat het een redistributie van machtsverhoudingen en een totale herstructurering van de organisatie vereist. Toch is het streven om ondernemingen menselijker en meer verbonden te maken volgens Block belangrijker dan ooit. Zelf zegt hij daarover in een interview met Managementboek Magazine: ‘Mensen denken nog steeds dat inhoud het belangrijkste is in menselijke verhoudingen. Ze beseffen niet dat content ondergeschikt is aan context. Strategie, doelen, mijlpalen, blauwdrukken - zonder verbondenheid leidt niets van dat alles tot resultaat.’

Dat geldt helemaal in het digitale tijdperk, aldus Block, die in een apart voorwoord bespreekt wat er in twintig jaar tijd allemaal veranderd is. ‘Mensen zeggen weliswaar dat ze met elkaar verbonden zijn, maar ze voelen het niet. Het internet wordt niet voor niets een virtuele wereld genoemd.’

Deel dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden