Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Event

Presteren met meer energie

‘Het wordt energietoerisme vandaag’, begint dagvoorzitter en spreker Hans van der Loo. ‘Weinig verdieping en veel sight seeing dus.’ Dan gaat het boekevent Energy boost! snel van start, want na Van der Loo gaan nog vier auteurs vertellen hoe je energie in organisaties beter benut.

Nienke van Oeveren | 13 november 2013 | 2-3 minuten leestijd

Energie kun je meten, het hangt nauw samen met gedrag en prestaties.’ Nuchter reduceert Van der Loo meteen het onderwerp tot een knop waar de manager aan kan draaien. Hij geeft aan dat onze prestatielat steeds hoger komt te liggen. ‘De 10x-beter-strategie van Google geeft iets weer van de versnelling die er plaatsvindt.’ Opvallend hierbij is dat deze verbetering vooral een maatschappelijke, morele verbetering is, denk aan duurzaamheid en democratisering.

Ontsteken
Wat doen maatschappelijke veranderingen en druk met mensen? ‘Niets! We blijven namelijk graag hetzelfde doen, zolang we niet met de verandering geconfronteerd worden.’ Hiervoor heeft Van der Loo de blauwe knop bedacht, maar we hebben ook een rode knop voor paniek. Als een van beide knoppen geactiveerd wordt, is er sprake van energieverlies. De groene knop is de juiste, schrijft hij ook in zijn boek Energy boost; als je deze juist bedient, kom een medewerker of heel team in de zinzone. ‘Medewerkers in deze zone hebben en intrinsieke motivatie. De pizza-index is er bovendien vrij hoog omdat er hard gewerkt wordt.’ De spreker rond af met enkele ontstekingsmechanismen voor de groene knop, zoals autonomie, zelfvertrouwen en optimisme.

Ruimte en kader
De volgende spreker, Hans Versnel, laat zien dat motivatie afhankelijk is van wat een mens wil. ‘Mensen zijn radicaal verschillend hierin. Snap dus wat iemand wil en geef daar ruimte aan.’ Als je weet wat iemands drijfveer is, weet je ook hoe je iemand het beste kunt aansturen. ‘Mensen in hun kracht zetten is eigenlijk heel makkelijk. Deze mevrouw hier heeft een gele strategiedrijfveer en vindt het dus héérlijk als ze zelf mag uitzoeken hoe ze haar taak uitvoert. Maar deze mevrouw, met een oranje, resultaatgerichte drijfveer kan ik beter vertellen wát ze moet doen.’ Om meer energie in organisaties te krijgen, moet de leidinggevende volgens Versnel weten wat zijn medewerker drijft, een doel en kader geven en voorkomen dat die zich teveel moet aanpassen.

Interessant werk
Na de pauze vervolgt Gyuri Vergouw met een betoog over Commitment. ‘Iedereen heeft commitment, maar waar is het als je het nodig hebt?’ Hij komt tot een definitie van commitment: een vrijwillige, maar niet vrijblijvende belofte. Voor de deelnemers testen hoe gecommitteerd zij zijn aan hun organisatie, bespreekt Vergouw nog de drie aspecten ervan: we willen interessant werk, zekerheid en willen ons team niet in de steek laten.

Maximaal motiveren
Nu we weten wat onze medewerkers drijft en we ze hebben gecommitteerd, willen we dat ze een stap extra zetten. ‘Veranderen gaat vaak met een duwtje.’ Voormalig topcoach Victor Mion vraagt zijn publiek hoe je een uitgedaagd iemand coacht. ‘Je zegt niets of geeft een compliment. Een compliment over een taak geeft namelijk zelfvertrouwen en dat motiveert.’ Zijn coauteur Marius Rietdijk – samen schreven zij Presteren met Pavlov – laat geestig zien hoe de theorie van Pavlov goed werkt om te motiveren. ‘De consequenties van gedrag bepalen hoe mensen en dieren zich gedragen.’ Zoals de parkiet van een vriend die hij probeerde wat meer te laten bewegen. Door middel van consequent belonen werd het beestje steeds actiever. ‘Met belonen krijg je ook het maximale uit mensen.’

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden