Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Nieuws

The Bold & The Future

Dat de jury van het Managementboek van het Jaar 2015 gekozen heeft voor een boek dat een zeer actueel probleem analyseert en oplossingen biedt, Omnichannel in de retail, is logisch en verstandig. Toch moeten de retail ondernemers ook het boek De ontdekking van de toekomst van futuroloog Wim de Ridder ter hand nemen. Niet geheel toevallig ook genomineerd.

Bertrand Weegenaar | 19 mei 2015 | 2-3 minuten leestijd

De belangrijkste trends van de afgelopen tien jaar zijn de handvatten om uitspraken te doen over de periode 2015 – 2025. Er wordt verantwoord in de toekomst gekeken naar onderwijs, gezondheidszorg, financiële dienstverlening, en overheid. Ondernemers die blauwe oceanen zoeken, moeten hier naar kijken want er is zo nog zo veel te vernieuwen. Managers die strategisch langjarige plannen onder hun verantwoordelijkheid hebben, kunnen dit boek en de kennis van De Ridder niet negeren.

Slimme ondernemers en investeerders maken hun eigen markten en tegenwoordig ook universiteiten. De Singularity University is daar een steeds prominenter voorbeeld van. Een onderzoeksgebied is de ‘theorie" van de Exponentiële Organisatie. Medeoprichter Peter Diamandis (in samenwerking met Steven Kotler) gaat in BOLD (‘How to go big, achieve success and impact the world’) nog wat stappen verder.

Als oprichter van onder andere Space Adventurs Limited zoekt hij naarstig naar kansen in de toekomst. Zoals reizen in de ruimte of, wat bolder, het ontginnen van asteroïden. ‘Bold’ ondernemers kunnen de boeken van futurologen goed gebruiken. Nu ben ik geen fan van het stuk rond de exponentiële organisatie. Wiskundig gezien klopt het niet. Bedrijven schalen van 1 naar 10 naar 100 miljard, nagenoeg zonder assets ,en uitsluitend op investeerderwaarde? Waar hebben we dat eerder gezien? Het geld is, net zoals het graan in het Bijbelverhaal en het goud in de Griekse mythologie, wel een keer op.

Uiteraard heeft de eerste die een markt grijpt, zeker als het een mondiale markt betreft, een grote kans op zeer snelle groei. Maar net als de mensen die in alles het Pareto-principe zien (de 80-20 regel vernoemd naar de Italiaans econoom Vilfredo Pareto), zo ziet Diamandis overal een exponentiële groei. Maar BOLD gaat in hoofdzaak over een aantal zaken die het voor huidige generatie ondernemers erg aantrekkelijk maakt te starten en snel te groeien: internet, de theorie van de ontwrichtende technologie (het oerboek van Clayton Christensen Het innovatiedilemma is net vertaald uitgekomen), crowdfunding en -sourcing, de mogelijkheid om communities te bouwen, en iteratieve processen. Allemaal in dienst om de volgende man (of vrouw alhoewel vrouwen nauwelijks aan bod komen) te worden die de wereld zal veranderen. De volgende Larry Page, Elon Musk, Richard Branson of Jeff Bezos. Want dat is de gewenste toekomst voor een BOLD ondernemer: de miljardairstatus.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden