Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Nieuws

Leren leiden - Korps Mariniers: 350 jaar een bron van talent

Tal van multinationals, maar ook minder grote, Nederlandse bedrijven, hebben oud-mariniers ('zeesoldaten') op topposities. Neem autofabrikant General Motors, hamburgerketen McDonald’s, maar ook de Nederlandse bank ING en het IT-bedrijf Docdata.

Justin van Lopik | 9 september 2015 | 1-2 minuten leestijd

In het onlangs gepresenteerde boek Leren leiden legt FD-redacteur Frits Conijn uit wat het verband is tussen het Korps Mariniers en het bedrijfsleven. Conijn interviewde een groot aantal maatschappelijk succesvolle oud-mariniers, zoals Frans Blom, lid van de raad van bestuur van The Boston Consulting Group, ING-topmanager Diederik van Wassenaer, Dries van der Vossen, algemeen directeur van hotelketen de Bilderberg Groep, en Geert-Jan Knoops, befaamd strafrechtadvocaat.

Sociale vaardigheden

Alle oud-mariniers beklemtonen de waarde van het Korps als leerschool. Wie bij het Korps heeft gezeten, weet wat discipline en doorzettingsvermogen is. Maar om bij het Korps te kunnen functioneren zijn ook grote sociale vaardigheden vereist, zoals Ahmed Aboutaleb, burgemeester van Rotterdam, in zijn voorwoord aangeeft: ‘Het Korps verricht in onze stad goed werk bij initiatieven als College Hillesluis, waar jongeren onder begeleiding van mariniers leren elkaar te helpen en samen problemen op te lossen.’

Afgeblaft

Alle geïnterviewden, onder wie ook generaal-majoor Patrick Cammaert, die tien jaar geleden het bevel voerde over 16.000 man bij een VN-missie in Congo, hebben het zwaar gehad tijdens hun opleiding tot marinier. Afgeblaft worden door onderofficieren, tijgeren door de modder en op oefening onder onmenselijk zware omstandigheden hebben hun prijs. Maar die betaalden ze graag. Wat ze ervoor terugkregen waren gevoelens van saamhorigheid, en de overtuiging dat hun inspanningen een waardevol doel dienden. Dat laatste maakt dat mariniers ook in het bedrijfsleven tot het uiterste willen gaan voor de zaak die ze dienen.

Dit artikel verscheen eerder in Het Financieele Dagblad.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden