Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Prijzen

PIM Marketingliteratuurprijs komt dit jaar uit de hoek van Big Data

Vorige week was ik bij de opening van de Jheronimus Academy of Data Sciences in ‘s-Hertogenbosch en nog geen week later zie ik de marketingliteratuurprijs naar een boek over Big Data gaan.

Robert Buisman | 9 december 2016 | 4-6 minuten leestijd

Toeval of niet? De uitreiking van de deze award, jaarlijks door het Platform Innovatie in Marketing (PIM), vond plaats op dinsdag 6 december in de RAI Amsterdam. Sinds 2003 wordt deze prijs uitgereikt en worden de inzendingen beoordeeld door een onafhankelijke vakjury onder voorzitterschap van Hans Molenaar (tevens voorzitter van PIM). Als doelstelling heeft het platform om Nederland het meest inspirerende marketingland van Europa te maken en marketeers in staat te stellen om bij te blijven op hun vakgebied.

In één avond lukt dat vrij aardig, mede door de opzet. Hans Molenaar opent traditioneel de avond met een korte introductie en de bekendmaking van de genomineerden. Daarop volgen drie sprekersrondes waar de auteurs inhoudelijk vertellen over hun onderwerp. Dinsdag zagen we titels van grote verscheidenheid voorbij komen. Zo is er dit jaar geschreven over onder meer merkpositionering (Alsem en Kostelijk), storytelling (Paul Hillesum), disruptive selling (Patrick Maes), betekenisvol ondernemen (Kees Klomp), deeleconomie (Van de Glind en Van Sprang) tot aan de meer harde kant: Big Data (tja, hoe kan het ook anders).

De top 3 genomineerden:

- Service Excellence van Jean-Pierre Thomassen en Eric de Haan (Vakmedianet);

- True Story Telling van Paul Hillesum (Van Duuren);

- Creating Value with Big Data Analytics van Peter Verhoef, Edwin Kooge en Natasha Walk (Routeledge).

En of het zo moest zijn werd het boek ‘Creating Value with Big Data Analytics’ uitgeroepen tot Marketingboek van het jaar 2016. De auteurs hebben een werk afgeleverd dat zowel voor de wetenschappelijke benadering als ook voor de bedrijfspraktische kant interessant is. De jury onderbouwt haar keuze als volgt: ‘Dit boek brengt een helder geïntegreerd model waarin de diverse Big Data onderwerpen bijeen worden gebracht, de relevante onderdelen uitgebreid worden behandeld en onderbouwd worden vanuit de academische literatuur. Daarnaast zet het boek heel mooi uiteen hoe Big Data zowel waarde creëert voor de organisatie als de klant. Dit laatste uitgangspunt maakt het boek uniek en zo waardevol. Bevorderlijk voor het vakgebied is dat het boek gezamenlijk is geschreven door auteurs uit zowel de marketingwetenschap als de marketingpraktijk. Het boek haalt zo de magie en hype weg rond het thema Big Data dat opeens zoveel goeroes kent.’

Big Data mag dan hot zijn met zoveel (zelfbenoemde) experts, maar is het ook sexy? Marketeers en vooral reclamemakers deden toch vooral altijd de spicy kant van het bedrijfsleven? De zachtere waardes, de creativiteit, het onderscheidende vermogen naar buiten toe? Wanneer je data direct koppelt aan business value, dan wordt het volgens co-auteur Natasha Walk wel degelijk ook sexy: ‘Data is ‘t mooiste wat er is, maar dat vind ik m’n hele leven al. Mijn vak wordt alleen maar mooier’.

Ondanks dat het gevierde boek volgens Walk zelf nogal lijvig is, wellicht wat wetenschappelijk benaderd en in ‘t Engels geschreven, mag de conclusie zijn dat de jury het boek er toch uitpikt vanwege de relevantie van dit moment. Data is nou eenmaal de olie van de nieuwe economie. Direct na de bekendmaking en uitreiking van de prijs straalden de auteurs vooral een gevoel van erkenning voor hun werk én het vakgebied uit. Edwin Kooge: ‘Deze prijs is een belangrijke waardering voor het belang van analytics in marketing. En de strategische toepassing van data wordt hiermee gewaardeerd’.

Op mijn vraag naar een eerste reactie aan prof. dr. Peter Verhoef was zijn antwoord helder en down-to-earth: ‘Heel fantastisch en een beloning voor een jaar heel hard werken aan dit boek. En dat we op basis van dit boek laten zien wat je met Big Data kan doen als bedrijf, maar ook dat je er gezond mee om moet gaan’.

Zeker het vermelden waard is ook de uitreiking van het beste studieboek van 2016. Deze prijs werd gewonnen door Karel van Alsem en Erik Kostelijk met het boek Merkpositionering. De jury over dit boek: ‘Innovatie bij marketing studieboeken is vaak ondermaats en de prijs wordt ook niet ieder jaar uitgereikt. Dit jaar zat er een uitstekend boek bij dat de prijs verdient. Merkpositionering is een compact maar doorwrocht werk waarbij veel recente wetenschappelijk inzichten over positioneren van merken worden behandeld. Het is een praktisch en handzaam boek dat studenten goed kan helpen bij het analyseren en ook herpositioneren van merken binnen de marketingstrategie’.

‘s-Hertogenbosch mag dan de eerste data-universiteit van Nederland hebben, maar deze avond werd toch echt een Gronings feestje met winnaars verbonden aan de Rijksuniversiteit Groningen en de Hanzehogeschool Groningen. De periferie komt op.

Robert Buisman is Co-owner van Studio Interactive, Creatief Bureau voor Interactieve Videoconcepten en Kwartiermaker bij de Dutch Innovation School, 21st Century School voor Creativiteit, Ondernemerschap en Innovatie. Certified Design Thinker en auteur van Zakelijk succes in nieuwe tijden.


De longlist:

De genomineerde boeken:
- Service Excellence van Jean-Pierre Thomassen en Eric de Haan
- Marketing met ballen van Rudy Moenaert en Henry Robben
- True Storytelling van Paul Hillesum
- Hoe agile is jouw strategie? van Sjors van Leeuwen
- Handboek betekenisvol ondernemen van Kees Klomp
- Disruptive Selling van Patrick Maes
- Share van Pieter van Glind en Harmen van Sprang
- Retail Marketing Strategy van Constant Berkhout
- Creating Value with Big Data Analytics van Peter Verhoef, Edwin Kooge en Natasha Walk
- Merkpositionering van Karel Jan Alsem en Erik Kostelijk

Deel dit artikel

Boeken bij dit artikel

Paul Hillesum, Amber Franssen
True Storytelling
Jean-Pierre Thomassen, Eric de Haan
Service Excellence

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden