Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Nieuws

Pierre Pieterse | 19 december 2017

Hans Vermaak invloedrijkste consultant

Hans Vermaak wordt door zijn collega’s als de invloedrijkste adviseur van Nederland aangemerkt,’ schrijft Management Team. De directe reden is het idee van Vermaak om bij veranderingen met een kleurensysteem te werken. Dat resulteerde in 1999 in het boek Leren veranderen. Een handboek voor de veranderkundige dat hij samen met Leon de Caluwé schreef.  

Volgens Jaap Boonstra (de nummer twee van de lijst meest invloedrijke consultant, gevolgd door Hans Strikwerda en Léon de Caluwé) ‘heeft Vermaak een scherpe analytische blik op wat er speelt in organisaties en een breed repertoire aan veranderkundige interventies. Hij ondersteunt adviseurs die in organisaties veranderingen begeleiden en scherpt hun aanpak door te spiegelen op wat ze doen.’ Volgens de ‘senior adviseur’ Willem Mastenbroek is Vermaak ‘hard op weg om in de voetsporen van De Caluwé te treden’.

In het interview dat wij hadden in de reeks ‘Galerij der Groten’ (verschijnt volgend jaar) zegt Vermaak over zijn vak: ‘Veranderen heeft steeds minder te maken met organisaties en steeds meer met de opgaven waar mensen voor staan. Daar zijn ze mee bezig in netwerken, in gemeenschappen, in coproducties met klanten. De organisaties waar die mensen deel van uitmaken, zijn daar vaak alleen nog maar voorwaardenscheppend bij betrokken. Dat kan niet zonder gevolgen blijven voor het vak van de veranderaar, maar hoe en wanneer? En, wat me altijd al is opgevallen: we denken en praten overheersend in zelfstandige naamwoorden: organisatie, relatie, product, et cetera. Maar eigenlijk gaat om werkwoorden: organiseren, samenwerken, produceren. Dat is waar het om gaat.’

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden