Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Business Modellen voor Teams - Hoe een organisatie écht werkt

Ieder team loopt er tegenaan: wie doet wat? En waarom staat de neuzen van de teamleden niet allemaal dezelfde kant op? De oplossing: ga samen aan de slag met een businessmodel voor het eigen team, zegt Tim Clark.

Tim Clark | 25 januari 2018 | 3-4 minuten leestijd

Hoe je dat doet, beschrijft hij in Business Modellen voor Teams. Gevolg: meer plezier, betere resultaten, meer retentie en een hogere klanttevredenheid.

Teams worden steeds belangrijker binnen organisaties, mede door trends als zelfsturing, netwerkorganisaties en allerlei vormen van projectmanagement.

Voor iedere organisatie, groot of klein, profit of nonprofit, zijn teams het ultieme bindmiddel. Ze vormen de verbinding tussen de individuele werknemer en de organisatie. Daarom is het goed om stil te staan bij het doel en de kracht van een team. En dus moeten die teams niet alleen werken volgens het businessmodel van hun organisatie, ze moeten ook samen een businessmodel voor hun eigen team tekenen.

Dat is de kern van het verhaal van de Amerikaanse psycholoog Tim Clark. Na boeken gericht op businessmodellen voor resp. organisaties en individuele personen, schreef hij nu, samen met co-auteur Bruce Hazen, een boek gericht op businessmodellen voor teams.

Wat is mijn rol?

Of je nou manager bent of medewerker, je moet je niet alleen maar richten op je eigen ontwikkeling en functie-omschrijving, maar ook op de ontwikkeling van het team waar je deel van uitmaakt, benadrukt Clark. Maar veel teamleden weten eigenlijk niet goed wat hun rol en doel binnen dat team is. Of hoe het businessmodel van hun team past in het overkoepelende businessmodel van de hele organisatie. Dus moet je je verbeterinspanningen richten op die teams, waardoor je meer duidelijkheid kunt creëren.

Meer cohesie binnen een team en een beter besef van de wezenlijke doelen van het team, zorgen voor meer plezier en betere resultaten. Door in je eigen team te werken aan het businessmodel van het team, altijd in lijn met het (overkoepelende) businessmodel van de organisatie, laat je zien hoe het team waarde toevoegt voor de klant. Zo’n team-businessmodel werkt veel krachtiger dan een traditioneel organisatieschema.

Eén beeld zegt meer dan duizend woorden

Clark laat in dit boek met allerlei voorbeelden zien hoe je via een Canvas het businessmodel van je team tekent. Cruciaal, want met woorden kun je lang niet alle nuances uitdrukken. Clark ziet een organisatie als een systeem. Het is in zijn ogen onmogelijk om zo’n systeem goed te doorgronden zonder het te tekenen.

Als je beelden combineert met woorden, begrijpen mensen het veel sneller.

Door met de andere teamleden aan een Canvas te werken, wordt niet alleen duidelijk wat het doel van het team is, en wat daarbinnen de rol van ieder teamlid is; maar het zorgt er ook voor dat ze ieder voor zich eerder verantwoordelijkheid en initiatief gaan nemen.

Van Ik naar Wij

Een centraal thema van Clark is de overgang van het ‘Ik’ naar het ‘Wij’, van een individu met eigen taken naar een team met één doel. Perfect voor organisaties die hun teams sterker willen maken met kwaliteiten en capaciteiten die elkaar aanvullen. Het gaat daarbij niet om iemands functie binnen een team, maar om de rol die hij of zij binnen dat team heeft: functiebeschrijvingen definiëren verplichtingen, taken en verwachte uitkomsten, waar rolbeschrijvingen focussen op relaties tot andere mensen. Leiders moeten op de een of andere manier omgaan met zowel het (eigenbelang-dienende) ik als het (de groep-dienende) wij. Ieder mens worstelt immers met het in balans brengen van persoonlijke behoeften met teamdoelen. Ook persoonlijke carrièrebeslissingen voelen vaak als lastige keuzes tussen overleven en het streven naar betekenisvol werk, aldus Clark. Geen wonder dat het zo lastig is een team te leiden; het vereist onvermoeibaar schakelen tussen persoonlijke behoeften en groepsdoelen. De kunst is mensen richting wij-gedrag te laten opschuiven, door slim en kundig ieders ik te erkennen.

Deel dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden