Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Nieuws

HPO: harde zachte succesfactoren

Beloningen, reorganisaties en strategieveranderingen als middel om een organisatie te verbeteren worden zwaar overschat. Dat concludeert André de Waal (Center for Organizational Performance) op basis van grootschalige onderzoek naar het fenomeen ‘High Performance Organizations’. In de nieuwste Management Topic HPO. De heilige graal van management kunt u luisteren naar de resultaten van dit onderzoek.

Pierre Pieterse | 29 november 2007

Even een kleine opfriscursus. Het onderzoek van De Waal toont aan welke factoren een organisatie tot een ‘high performing organization’ maakt. Na bestudering van 230 (inter)nationale onderzoeken en verdieping door 2.600 wereldwijde enquêtes, signaleert De Waal vijf kritieke succesfactoren: hoge kwaliteit van management (integriteit, snelle besluitvorming en coachend leiderschap), geaccepteerde cultuur (open, nadruk op dialoog), vizier op de lange termijn (niet alleen wat klanten en leveranciers betreft maar zeker ook bij medewerkers en management), onderscheidend vermogen (continu verbeteren en vernieuwen), en ten slotte hoge kwaliteit van medewerkers (flexibel, ten dienste van het eindresultaat).

Deze vijf factoren kennen overigens geen vaste volgorde. Het belang per factor verschilt per branche. Wetenschappelijk is aangetoond dat ze alle vijf binnen iedere branche (profit en non-profit) naar voren komen als dé pijlers van een HPO. De zachte factoren van voorheen zijn de harde factoren van vandaag geworden.

De uitkomsten van het onderzoek geven bedrijven en instellingen inzicht hoe succesvoller om te gaan met actuele uitdagingen, zoals het aantrekken en behouden van talent, fusies en overnames en innovatie.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden