Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Sonja Schaap | 30 april 2018 | 3-4 minuten leestijd

Profileren vanuit karakter - Communicatie als dé succesfactor voor jouw bedrijf

Het eerste ondernemersboek over bedrijfsprofilering is een feit. Waarom er nog geen boeken zijn verschenen over dit belangrijke onderwerp voor mkb-ondernemers is voor Sonja Schaap nog steeds een raadsel.

Veel ondernemers worstelen met hun profilering. Ze vinden het lastig te bepalen waarin zij uniek zijn. Ze vinden het moeilijk een heldere focus te kiezen voor wie zij het verschil willen maken. Dit zorgt voor een onduidelijk verhaal, waardoor zij niet de klanten krijgen die ze verdienen. Een gemiste kans als je goed bent in je vak en het verschil kunt maken met jouw kennis en ervaring.

Professionaliseringslag

Als communicatiepartner heb ik vele ondernemers geholpen met het maken van een professionaliseringsslag voor hun bedrijf, waardoor zij zichtbaar werden en zich succesvol konden profileren. Ik ontwikkelde daarvoor mijn eigen unieke aanpak, die bestaat uit drie belangrijke stappen die ik ook uitgebreid toelicht in mijn boek:

Stap 1 – POSITIONEREN: bepaal wie je bent

Om te laten zien wie je bent, moet je eerst bepalen wie je bent. Waarom doe jij wat je doet? Wat onderscheidt jou van anderen? Voor wie wil jij het verschil maken? Pas als jij weet wat jouw unieke bedrijfskarakter is, heb je die belangrijke blauwdruk om je communicatie verder in te vullen.

Stap 2 – PROFESSIONALISEREN: laat zien wie je bent

Als je dat unieke bedrijfskarakter in beeld hebt, wil je ook laten zien wie je bent. Hoe geef je jouw bedrijf dat eigen gezicht? Met welke boodschap ga jij je doelgroep bereiken?

Het resultaat van stap 2 is een spiegelbeeld dat klopt met dat unieke bedrijfskarakter, waardoor je goed zichtbaar wordt.

Stap 3 – PROFILEREN: vertel wie je bent

Als die complete communicatiepuzzel van jouw bedrijf af is, ga je je bedrijf goed in de etalage zetten. Je hebt verschillende profileringtools om zichtbaar te worden én te blijven bij jouw wensklanten. Welke zet jij in? Waardoor haken klanten aan bij je verhaal en denken ze als eerste aan jou als ze een probleem hebben dat jij kunt oplossen?

Drietrapsraket

Voor mij is dit hele traject een drietrapsraket. Je kunt je bedrijf niet onderscheidend en succesvol profileren als je communicatie niet op orde is. En je kunt je communicatie niet goed invullen als je als ondernemer niet weet wat jou en jouw bedrijf bijzonder maakt. Het een staat niet los van het ander. Ze versterken elkaar juist.

Start dus altijd met die unieke blauwdruk, als basis voor de invulling van alle communicatie voor je bedrijf. Vul van daaruit alle communicatie verder in, zowel in middelen als in mensen. Zo ontstaat een spiegelbeeld dat klopt met jouw unieke bedrijfskarakter. Zet daarna pas je bedrijf op een goede manier in de etalage. Het resultaat is optimale zichtbaarheid – offline en online – zodat jij je met jouw bedrijf onderscheidend en succesvol kunt profileren, en jouw wensklanten je weten te vinden en voor jou kiezen. Dat betekent meer leuke klanten, meer omzet en meer succes!

Wil jij ook meer (leuke) klanten?

Ga dan meteen aan de slag met communicatie als belangrijkste succesfactor voor jouw bedrijf. Mijn boek gaat je daar zeker bij helpen!

Sonja Schaap (1968) stelt dat communicatie dé succesfactor is voor ieder bedrijf. In de afgelopen jaren heeft Sonja met haar passie voor communicatie samen met haar team vele ondernemers geholpen bij het maken van hun unieke blauwdruk (positioneren), het professioneel invullen van hun communicatie (professionaliseren) en het succesvol in de etalage zetten van hun bedrijf (profileren). In Profileren vanuit karakter deelt Sonja haar eigen ervaringen als ondernemer en communicatiepartner: de valkuilen en leerpunten, haar unieke en praktische methodiek, een heleboel tips en natuurlijk de succesverhalen.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden