Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Een gezonde dosis militair DNA - Een meesterzet voor je organisatie

‘Militairen? Wat moet je daar nou mee? Die kunnen toch alleen maar orders schreeuwen of uitvoeren?’ Andrea Lapère rekent met het boek Een gezonde dosis militair DNA, een meesterzet voor je organisatie af met deze beeldvorming. Een preview.

Andrea Lapère | 2 oktober 2020 | 3-4 minuten leestijd

In de zes jaar dat ik met mijn bedrijf Stratego.work voormalig militairen bemiddel naar een baan in de burgermaatschappij, ben ik verliefd geworden op mijn doelgroep. Op verjaardagen, netwerkborrels en andere gelegenheden ben ik constant aan het uitleggen waarom deze groep zo leuk en interessant is. Mensen kijken mij soms een beetje meewarig aan en vragen: ‘Militairen? Die kunnen toch alleen maar orders schreeuwen of uitvoeren? Niets is minder waar.

Echte teamspelers
Als je de achtergrond van militairen leert kennen, blijkt dat het mannen en vrouwen zijn die naast een berg aan werkervaring nog iets extra’s meebrengen: hun militaire vorming. Ze zijn in staat strategisch te werken en na te denken, maar als het moet staan ze ook operationeel met hun voeten in de klei. Ze zijn heel allround en echte teamspelers. Niet voor niets wordt het leger ook wel the school of the nation genoemd.

Tijdens de intakes hoor ik hun bijzondere verhalen. Ze zijn moedig, ze hebben hart voor de zaak en ze hebben hun gezin soms lange tijd moeten achterlaten om maatschappelijk verantwoord werk te doen. Een militair heeft bijna elke twee tot drie jaar een andere functie, wordt voortdurend uit zijn comfortzone gehaald om nieuwe dingen te leren, moet op uitzending naar vaak onherbergzame en gevaarlijke plekken en doet soms dingen die hij of zij niet leuk vindt, maar die wel nodig zijn. Daarom verschillen hun wereldbeeld en werkervaring aanzienlijk van die van iemand die al vijftien jaar op dezelfde plek, bij hetzelfde bedrijf werkt.

Uitgewaaierd over het bedrijfsleven

De geportretteerde voormalig militairen komen uit diverse geledingen van Defensie en zijn breed uitgewaaierd over het bedrijfsleven. Ondanks hun verschillende achtergrond en carrières zijn er toch overeenkomsten in het type mens en de manier waarop ze dingen in het leven aanpakken. Ze kunnen goed operationeel schakelen en aanpakken, ze kunnen strategisch nadenken en zijn gericht op de mens en het team waarmee ze een opdracht tot een goed einde moeten brengen. Bovendien zijn ze volhardend en geven ze niet op. Met deze houding zijn ze in staat in veel organisaties het verschil te maken. Ze gaan het gewoon regelen. Ik noem dit het DNA van Defense. Dit DNA loopt als een rode draad door het boek.

Over het algemeen hebben veel militairen moeite om hun eigen prestaties voor het voetlicht te brengen. Ze zijn bescheiden en gewend om de gezamenlijke prestaties te benadrukken in plaats van hun individuele prestaties. Om meer mensen inzicht te geven in de bijzondere kwaliteiten van deze groep, zijn hun verhalen in dit boek op papier gezet. Ze vertellen over wat ze hebben meegemaakt en het effect dat dit heeft gehad op hun privéleven en hun wereldbeschouwing. Ieder verhaal is uniek en is het waard om verteld te worden.

Structuur, teamspirit, discipline en verantwoordelijkheid
De opkomst voor de dienstplicht is sinds 1997 opgeschort. De krijgsmacht bestaat nu uit beroepsmilitairen. Toch kijkt menig voormalig dienstplichtig militair met enige nostalgie terug op zijn diensttijd. Die bood jongeren de mogelijkheid om in een stoere omgeving te ontdekken wie ze waren en hoe ze hun leven wilden invullen. Er werden soms vriendschappen voor het leven gesloten. Het leger bracht structuur, teamspirit, discipline en verantwoordelijkheid. Voor veel dienstplichtigen was dit een goede basis voor hun latere maatschappelijke carrière.

Met dit boek hoop ik het vooroordeel over militairen bij te stellen en hun meerwaarde in het bedrijfsleven duidelijk te maken. Het zijn boeiende interviews met onbekende militairen en bekende Nederlanders, die door hun militaire achtergrond een nieuwe carrière hebben gemaakt.

Monique Harmsen is freelance journalist. Zij was eenentwintig jaar werkzaam als verslaggever op de financiële redactie van De Telegraaf. Daarna was zij negen jaar hoofdredacteur van CFO Magazine, waar ze onder meer schreef over strategie en leiderschap.

Andrea Lapère is oprichter en directeur van Stratego, een werving- en selectiebureau dat is gespecialiseerd in het bemiddelen van oud-militairen naar banen in het bedrijfsleven.

Ze zijn de auteurs van Een gezonde dosis militair DNA.

Deel dit artikel

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden