Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Preview - De aard van jouw beestje

Wat heb je als professional of organisatie nodig om succes te kunnen hebben? In de eerste plaats zelfinzicht, zo staat te lezen op het omslag van De aard van jouw beestje. Waarom dat belangrijk is leest u in deze preview.

Marc Stijfs | 16 december 2015 | 3-5 minuten leestijd

Wat weet je echt van jezelf? Dit boek draagt eraan bij dat je straks een ruimere kijk hebt op wie je bent, op de mensen om je heen en zelfs op de wereld waarin we met zijn allen bewegen. Je hebt dan namelijk geleerd om anders te denken. Omdat je – onder meer via het ijsbergmodel en de kleurentheorie in dit boek – inzicht hebt gekregen in de opbouw van je eigen, unieke persoonlijkheid. Maar anders denken kan niet zonder anders doen. Alleen dan ben je in staat om – zakelijk maar ook privé – het meeste voordeel te halen uit de specifieke aard van jouw beestje.

Waarom je daar iets aan hebt? Omdat meer kennis over de specifieke aard van jouw beestje je completer maakt. Dat geldt voor ieder mens en elke organisatie die een highperformance-prestatie nastreven. Daarbij is een highperformance-prestatie – de naam geeft het al aan – een uitzonderlijk goede prestatie, een verrichting die echt het verschil maakt. Je wordt completer omdat je begrijpt hoe je wantrouwen en onbegrip kunt inruilen voor vertrouwen en respect. Completer omdat je evenwicht vindt tussen belangrijke en minder belangrijke zaken in het leven. Completer ook omdat je beseft dat je een positieve wending kunt geven aan een leefbare leefwereld door daarin je eigen verantwoordelijkheid te nemen.

Hoe herken je de aard van het beestje?
Dan dit nog: anders denken en anders doen betekent niet iemand anders zijn. Je blijft in de kern wie je altijd al was en altijd zult blijven. Verdiep je in dit boek en ontdek hoe je nog beter kunt presteren en verrassende, zelfs uitzonderlijke resultaten kunt behalen. Om alvast te beginnen met een inzicht: de aard van een beestje herken je niet aan wat iemand zegt. Je krijgt misschien een eerste idee als je ziet wat iemand doet. Maar je leert de ware aard van het beestje pas echt goed kennen als je kijkt naar wat iemand voortdurend en dus steeds weer opnieuw doet.

Vijf principes

Aan de hand van wat hierboven staat, hebben we vijf principes benoemd die meteen ook de rode draad vormen van dit boek. De eerste twee principes – Inzicht in jezelf en Begrijp de ander – gaan over de wat-vraag. Wat moet je doen om echt carrière te maken, om specialist te worden binnen je eigen vakgebied of om minder stress te hebben in je privésituatie? De principes 3, 4 en 5 – Anders denken, Pauzeren en Anders doen – gaan over de hoe-vraag. Hoe kun je de kennis die je hebt opgedaan in praktijk brengen? Als auteurs van dit boek hebben we deze principes geformuleerd op basis van onze jarenlange ondernemerservaring.

Principes nader bekeken
Doorzie je eigen persoonlijkheid en weet wat je wel en niet wil. Daar gaat het om bij principe 1. Dat klinkt in theorie logisch, misschien wel als een open deur. Maar dan is er altijd nog de praktijk. Vraag maar eens aan iemand wat hij precies wil. Waar hij over vijf jaar staat of wat zijn sterke en zwakke punten zijn. Of probeer jezelf eens helder te beschrijven. De kans is heel groot dat je niet onmiddellijk met een allesomvattend antwoord op de proppen komt. Daarom werken we in dit boek met een kleurentheorie, zodat een gemeenschappelijke spreektaal ontstaat die helpt om te benoemen wat je daadwerkelijk wil. En die je een praktisch handvat geeft om jezelf en je bijbehorende gedrag te begrijpen. Als je dat zelfinzicht eenmaal hebt, ben je klaar voor principe 2: Begrijp de ander. Andere individuen, maar ook teams, je eigen organisatie en zelfs de wereld daarbuiten. Als je je omgeving goed begrijpt en je realiseert dat je door je eigen gekleurde bril kijkt, ontdek je dat je blik en mening heel subjectief zijn. De principes 3, 4 en 5 leren je vervolgens hoe je op een andere manier kunt kijken naar je omgeving.

Sinds 1998 is Marc Stijfs actief in de werving- & selectiebranche en vanuit verschillende directie- en salesfuncties steeds nieuwsgierig gebleven naar de oorsprong van het menselijk handelen. Hij is een van de auteurs van De aard van jouw beestje.

Deel dit artikel

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden