Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Preview - Gamification

Je bent je bril kwijt, zoekt het hele huis af en dan blijkt dat je bril op je hoofd zit. Iedereen heeft wel iets vergelijkbaars meegemaakt. Het moment waarbij we om onduidelijke redenen vergeten op de meest logische plek te kijken wanneer we iets zoeken. Zo voelt het ook ongeveer voor mij als het gaat om ‘gamification’.

Horst Streck | 6 mei 2016 | 3-4 minuten leestijd

Organisaties zoeken naar oplossingen terwijl een complete generatie videogames speelt, en dit gegeven wordt grotendeels genegeerd. Behalve dan door bedrijven als Google, Facebook, DuoLingo, Domino's Pizza en LinkedIn, en die bedrijven zijn dan ook niet per toeval succesvol. Zij begrijpen als geen ander dat de mens graag speelt en doen daar hun voordeel mee. Met dit boek wil ik de lezer meenemen in mijn Gamification wereld, waarin ik aantoon (aan de hand van vele voorbeelden) dat we spelelementen zinvol kunnen inzetten om hiermee zakelijke doelen (sneller) te kunnen behalen.

Die doelen variëren van het oplossen van complexe problemen, het betrekken van grote groepen mensen, tot aan een complete gedragsverandering bij de doelgroep. Dit is mogelijk bij de gratie van het feit dat de mens graag speelt, iets dat onomstotelijk wordt bewezen door het feit dat meer dan 95% van de jeugd video games speelt. Al jaren ligt dit getal hoog en nog steeds vraagt het bedrijfsleven, het onderwijs en de politiek zich af hoe respectievelijk: meer winst gemaakt kan worden, studenten effectiever kunnen leren en de burger meer betrokken kan worden bij maatschappelijke problemen. De oplossing ligt voor het grijpen, echter zijn organisaties nog steeds veel te behoudend om deze ook daadwerkelijk te pakken. Waarom? Nog steeds denkt de gemiddelde manager bij het woord ‘spel' aan iets dat niet serieus genomen kan worden. Het wordt gezien als het tegengestelde van werk, een nutteloze bezigheid waarmee nooit resultaat behaald kan worden. Maar het tegendeel is waar.

Organisaties worden effectiever door ‘spelen' onderdeel te maken van hun strategie. Spelen is een natuurlijk iets, het is niet voor niets dat onze hersenen tijdens het spel de stof dopamine aanmaken (dat ons een prettig gevoel geeft). Zodra we het spel inzetten om doelen te bereiken, kunnen het werkplezier, de waardering, de bewustwording, de betrokkenheid en het doorzettingsvermogen worden verhoogd. Stuk voor stuk zaken die bij bedrijven en organisaties meer dan welkom zijn. En de tijd is er rijp voor, dit fenomeen wint langzaam maar zeker aan terrein. Bedrijven die gamification op de juiste manier inzetten, worden succesvoller dan de concurrentie. Gamification leert ons op een andere manier tegen problemen aan te kijken. Door het spel in complexe processen te duiden, begrijpen we dat mechanismen, een bepaalde dynamiek tot gevolg hebben. Een inzicht dat van grote waarde is voor alle processen, elke situatie, elk mens en daardoor elke organisatie. Het spel herkennen is de eerste stap, het erkennen hiervan leidt pas tot resultaat.

Gamification, de kracht van beleving is een boek dat een kijkje geeft in de wereld van het spel. Een spel waar we vaak allang deel van uitmaken, maar waarvan we ons in de meeste gevallen niet bewust zijn. Elementen uit games, die games zo aantrekkelijk maken dat iedereen ze wil spelen, worden ingezet om het spel op een aangename manier zichtbaar te maken, waarbij we de spelregels kunnen aanpassen om de juiste beleving te creëren. In het boek vindt u een methodiek waarmee we dat kunnen realiseren. Hopelijk gunt u na het lezen van dit boek werknemers, consumenten, studenten of burgers de magische ervaring van het spel. Een gunst waarmee u zichzelf naar alle waarschijnlijkheid het grootste plezier doet.

Horst Streck is gamifier, een beroep dat formeel niet bestaat. Een gamifier is volgens Horst zelf ‘iemand die game mechanismen begrijpt en in werkelijkheid kan toepassen om doelen te bereiken’. Zijn vorige bedrijf Youdagames heeft onder zijn leiding vijf grote (inter)nationale prijzen in de wacht gesleept. Hij is de auteur van Gamification.

Deel dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden