Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Joyce Hardholt | 30 maart 2018 | 3-4 minuten leestijd

Verleid je lezer online (en verdubbel je omzet)

Stel je eens voor. Een potentiële klant leest je aanbod, zijn vingers gaan tintelen en bám. Zonder twijfel drukt hij op de bestelknop of pakt hij de telefoon. Dit ligt voor het oprapen, want overtuigend schrijven is makkelijker dan je denkt. We geven je 5 slimme tips.

1. Vertaal USP’s naar klantvoordelen
Het geheim van (online) copywriting is dit: rep met geen woord over je Unique Selling Points. Het kan niemand iets schelen dat jouw houten tuinmeubelen gecoat zijn met een beschermende laag. Wat je klant wél wil weten, is dat hij de meubelen gerust het hele jaar buiten kan laten staan. Zodat hij ze niet naar de garage hoeft te sjouwen, waar ze ook nog eens de halve ruimte in beslag nemen.

Op deze manier maak je van een USP een klantvoordeel, ofwel Unique Buying Point of koopmotief. Je deelt in feite dezelfde informatie, maar dan vele malen aantrekkelijker.

2. Keep It Simple, Stupid
Je las de vorige tip en dacht: mooi, die volledige lijst van producteigenschappen ga ik wel even doorvertalen naar klantvoordelen. Wil je klanten wegjagen, dan is dit de manier. Mensen maken geen aankoopbeslissing op basis van een dik pakket aan informatie, maar op emotie.

De kunst is om in de tekst het juiste gevoel mee te geven. Beschrijf daarom het probleem dat jouw aanbod oplost. Dat schiet raakt en roept urgentie op. Vervolgens bied je jouw oplossing en licht je de belangrijkste klantvoordelen uit. Het resultaat is een doelgroepgerichte, kernachtige tekst.

3. Zet je beste kaarten direct in
Begin altijd met de kernboodschap. Je klant is namelijk gehaast. Komt hij jouw uiting tegen, dan rijst onmiddellijk de vraag: what’s in it for me? Wil ik hier mijn kostbare tijd aan wijden? Bij commerciële teksten werkt het dus niet om een tekst rustig in te leiden, een context te creëren en langzaam naar je punt toe te werken, zoals je misschien gewend bent.

Deel in de kop en inleiding al de belangrijkste informatie. En omdat leesbaarheid een cruciale factor is, maak je korte blokken tekst met veel witregels. Ook gebruik je graag opsommingen, tussenkoppen en signaalwoorden die het verband tussen zinnen aangeven.

4. Formuleer wervend en aantrekkelijk
Je wilt dat de lezer zwicht voor je woorden, zodat hij in actie komt. Een goed verhaal is één, een vlotte pen minstens zo belangrijk. Je schrijft daarom in de actieve vorm. Wees kort en bondig en wissel de lengte van je zinnen af.

Een saaie, monotone leesdreun vermijd je door de opbouw van je zinnen af te wisselen. Zorg ook dat je wegblijft van abstracties en wees zuinig met superlatieven. Positieve emotiewoorden zoals ‘persoonlijk’ en ‘ervaren’ zetten de juiste toon.

5. Schrijf een killer call to action
In geen enkele tekst mag een call to action ontbreken. Dit is de oproep om iets te doen: een bestelling plaatsen, offerte opvragen, inschrijven voor de nieuwsbrief etc. Een overtuigende call to action is simpel en concreet: ‘Ontvang direct een vrijblijvende offerte’.

Schrijf actief, bijvoorbeeld in de gebiedende wijs. Verwerk er ook een voordeel in. ‘Profiteer’, ‘bespaar’, ‘vrijblijvend’, ‘snel’ en ‘eenvoudig’ zijn onweerstaanbare woorden. Zorg ook dat de call to action goed opvalt.

Aan de slag
Dit is nog maar een tipje van de sluier van (online) copywriting. Leer alle ins & outs in het boek Verleid je lezer online. Ontdek succesvolle technieken om teksten te schrijven waar je lezers hebberig van worden.

Je krijgt antwoord op vragen als: hoe bedenk je verrassende invalshoeken? Hoe schrijf je vlot en wervend? Hoe maak je je tekst webproof en online vindbaar? Als kers op de taart leer je onder andere blogs, webpagina’s, nieuwsbrieven en social media-posts schrijven.

Ellis Buis (1962) is zelfstandig trainer/coach. Veel van haar trainingen en coaching maken deel uit van het vakgebied schriftelijke communicatie. Ook verzorgt ze trainingen die met mondelinge interactie te maken hebben, bijvoorbeeld feedback geven en presenteren. Joyce Hardholt is copywriter en contentmarketeer. Ze schrijft alles wat los en vast zit, van blogs en videoscripts tot webpagina’s en nieuwsbrieven.Ze zijn de auteurs van Verleid je lezer online.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden