Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Hoera, ik heb een winkel! - Doen waar je goed in bent en daarin excelleren

Hoera, ik heb een winkel! is als de retail zelf: scherp, afwisselend en actueel. De lezer wordt in begrijpelijke taal meegenomen in de ontwikkelingen op het gebied van retail. Een visueel aantrekkelijk en inhoudelijk sterk boek voor iedereen die van de retail houdt.

Harry Bijl | 5 juni 2018 | 3-4 minuten leestijd

Al vanaf mijn eerste vakantiebaantje werk ik in de retail. Van winkelmedewerker en inkoper tot manager en uiteindelijk directeur van een modebedrijf. En nu? Nu heb ik de leukste baan die er is! Ik werk als innovator en inspirator bij INretail. Dit betekent dat ik dagelijks te vinden ben in winkelgebieden om samen met winkelliefhebbers te sparren over kansen en ontwikkelingen. 

Vorig jaar ging mijn droom in vervulling. Een boek schrijven over de retail. Over alle kennis en ervaringen die ik in de loop der tijd heb opgedaan. In een wereld waar alles kan en waarin trends en ontwikkelingen zich in snel tempo opvolgen, moet je keuzes maken. Hoera, ik heb een winkel! inspireert en helpt ondernemers om gestructureerd keuzes te maken. Dankzij de professionele samenwerking met co-auteur Paula Vos en vormgeefster Marjolijn Broekema ligt er een mooi boek, uitgegeven door INretail.

Het boek bestaat uit tien hoofdstukken, die ieder voor zich een proces beschrijven dat begint met de letter P. Ieder hoofdstuk wordt verduidelijkt met interviews, voorbeelden, checklists en denkrichtingen. Samen vormen de 10 P’s het unieke Retail Excellence Model. Het boek laat zien hoe je de balans vindt tussen het blij maken van mensen en geld verdienen.

Het Retail Excellence Model start bij de P van Passie. Retail is een intens vak en zonder passie houd je het zware werk niet vol. Om te kunnen doen wat je leuk en zinnig vindt, moet je keuzes maken en dus Prioriteiten stellen. Het uiteindelijke doel dat je nastreeft is geld verdienen en winst maken. In het model noemen we dat Profijt realiseren. Dat doe je door waarde voor mensen te creëren. Je hebt daartoe in de eerste plaats een Product nodig. Je zult ergens een  Plek moeten hebben om die producten te kunnen verkopen en je hebt bevlogen Personen nodig om dat te doen. Je zorgt dat mensen Plezier ervaren als ze bij je zijn. Mensen overtuigen doe je door Promotie te maken voor de winkel en haar activiteiten. Mensen hebben behoefte aan duidelijkheid over de Prijs. Het is belangrijk dat er continuïteit is in het bedrijf en dat er Progressie wordt gemaakt.

Vanuit diverse praktische ervaringen zijn 32 persona’s (rollen) uitgewerkt. Ze zijn verdeeld over de 10 P’s. De beschreven persona’s helpen met het maken van individuele keuzes en het vinden van oplossingsrichtingen. Het model is begrijpelijk, werkt doeltreffend en daarom kan het boek jaren van nut zijn. Je pakt het op, leest iets en gaat ermee aan de slag wanneer het jou uitkomt. Mensen die met het boek aan de slag gingen, geven aan dat ze positief verrast zijn over de doeltreffendheid van het model en de geboden inspiratie.

Kortom: de informatie, inzichten en interviews vormen voor iedereen een schat aan inspiratie. Je leest het boek zowel makkelijk van het begin tot eind als in elke willekeurige volgorde. Zodat je aan de slag kan. Vandaag weten. Morgen doen.

*INretail is met 13.000 aangesloten winkels de grootste brancheorganisatie in retail non-food.

Harry Bijl is geboren in een retailomgeving en sindsdien ademt en leeft hij retail. Als innovator en inspirator bij INretail, de grootste retailorganisatie in Nederland, is hij dagelijks te vinden in winkelgebieden en spart hij graag met winkelliefhebbers over kansen en ontwikkelingen. Hij is de auteur van Hoera, ik heb een winkel.

Deel dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden