Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Jan van de Poll | 10 juli 2018 | 3-4 minuten leestijd

Muurtje Factuurtje - Het nieuwe disruptieve businessmodel voor consultants

Consultants adviseren hun organisaties over klantgericht werken en client intimacy. Maar consulting trendwatcher SourceGlobalResearch stelt vanuit Londen. ‘Consultancy firma’s brengen te veel bagage en onnodig veel complexiteit mee.’

‘Consultants zijn lastig om mee te werken. Verplaatsen zich niet in de schoenen van de klant. Zijn onderling verdeeld in silo’s’. Consultants roepen om het hardst dat klanten moeten werken aan hun digital transformation maar zijn zelf één van de meest ondergeautomatiseerde bedrijfstakken. Het core consulting proces gaat om het verhuren van handjes en is voor de meeste consultants samen te vatten als BLIEP: Belletje, Lullepot, Interviews, Excelletje, Powerpoint. Het is alsof je huisarts met bierbuik, hamburger in de ene hand en sigaar in de andere hand jou met klem aanbeveelt nu echt iets aan je gezondheid te doen.

Geen wonder dat hetzelfde SourceGlobalResearch berekent dat bijna driekwart van de consultant banen de komende tien jaar wordt bedreigd. De oorzaak: kunstmatige intelligentie. De eminente Harvard Business Review schreef recent hoe ‘A.I. May Soon Replace Even the Most Elite Consultants’: ‘Robo advisers geven sneller, beter advies in een fractie van de tijd en tegen een fractie van de kosten van de huidige consultancy firma’s’. Zo verhuurt het Nederlandse bedrijf Transparency Lab software die 4 keer slimmer is dan managers in het zetten van strategische doelen.

Toch zal iemand die robo advisers moeten voeden. Iemand zal de online dialoog tussen klant en robo adviser moeten inrichten en managen. Iemand zal de uitkomsten van patroonherkenning over organisaties heen moeten interpreteren voor nog betere kunstmatige intelligentie. Gevolg: consultants die kunstmatige intelligentie omarmen en centraal stellen in hun businessmodel kunnen hun klanten een onvergetelijke nieuwe advieservaring bieden, kunnen hun marktsegment domineren en kunnen disruptief meer winst maken. Echter, er zijn veel meer consultants dan marktsegmenten om te domineren. Voilá, driekwart van de consulting banen wordt bedreigd en de shake-out is aanstaande. En weer zorgt artificial intelligence (A.I.) ervoor dat een industrie zich in een mum van tijd radicaal moet aanpassen.

Its A.I. or bye-bye is de subtitel is van het boek ‘Muurtje Factuurtje, het nieuwe disruptieve businessmodel voor consultants’. 90% van de consultants heeft uurtje-factuurtje als businessmodel en 80% wil er vanaf. Het boek bouwt op basis van wetten en wetmatigheden uit Silicon Valley en verschijningsvormen van technologie om ons heen een Meetlat. Hoe scoort de traditionele consultant qua Architectuur, Businessmodel, Communicatie, Data, Euro’s, Features, Governance and HRM? En wordt dat beter als consultants inzetten op het verhuren van data scientists? Of als consultants technologie van derden gaan implementeren? Helaas, de ‘tech-factor’ van deze drie verschillende businessmodellen is bedroevend laag. Muurtje Factuurtje laat zien hoe dat anders kan. Hoe consultants kunstmatige intelligentie kunnen integreren in hun dagelijkse werk. Het boek bespreekt in heldere taal en met duidelijke visuals een hele reeks toepassingen van kunstmatige intelligentie in consultancy land. Deze toepassingen worden uiteindelijk geïntegreerd in een aantal customer journeys. Het boek bevat een aparte meetlat, een code voor een online assessment/benchmark en een customer journey poster voor op kantoor.

De Amerikaanse futuroloog George Gilder stelt dat de beste businessmodellen vooral veel goedkope bronnen gebruiken/verspillen en de duurdere, minder beschikbare bronnen sparen. Een voorbeeld is Google met 80.000 mensen en 1,2 miljoen computers in dienst. Computers werken sneller en goedkoper dan ‘handjes’. De consultancy firma’s die kunstmatige intelligentie (en niet ‘de handjes’) tot de kern van hun businessmodel maken zullen de dominante partijen voor de komende jaren zijn.

Jan van de Poll heeft 10 jaar ervaring in technologiemarketing op drie verschillende continenten en 20 jaar ervaring in consultancy. Hij is bedrijfseconoom, doet wetenschappelijk onderzoek naar de toepassing van artifical intelligence bij veranderende organisaties en is oprichter van Transparency Lab. TLab levert het technologie platform voor geautomatiseerde consultancy aan klanten in Europa en USA. Hij is de auteur van Muurtje Factuurtje.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden