Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Nieuws

De Airbnb Story

Brian Chesky, Joe Cebbia en Nathan Blecharczyk hebben niet de ICT-sterren status die Elon Musk en Mark Zuckerberg hebben. Wees eerlijk, hun namen zegt u waarschijnlijk niets. Toch zullen velen weleens gebruik gemaakt hebben van hun dienst: een Airbnb kamer! In De Airbnb Story vertelt Leigh Gallagher het verhaal erachter.

Bertrand Weegenaar | 25 september 2018 | 2-3 minuten leestijd

Brian en Joe zijn de oprichters in 2007 van wat eerst airbedandbreakfast.com heette. Nathan is er als IT-specialist iets later bij gekomen. Want de als grafisch vormgever opgeleide mannen hadden een leuk idee, maar geen verstand van software development. Een idee dat goud waard bleek in de tijd dat de sharing economy in opkomst kwam. En door de crisis veel mensen best een centje bij wilden verdienen met een leegstaande kamer of het onderverhuren van hun woning op een interessante locatie. Dankzij die design achtergrond is Airbnb ook het bedrijf geworden dat het nu is, wat  online uitstraling en organisatie betreft. Zappo is hun grote voorbeeld.

Vanaf deelname aan het Y Combinator ‘klasje’ in 2009 tot de eerste grote investering van Sequoia tot vandaag, is het een immense, vrijwel unieke groeispurt naar het bedrijf dat vandaag tientallen miljarden waard is, honderden miljoenen matches regelt en de nu dertigers tot de rijkste mannen van deze aardbol maakt. Het Airbnb succesverhaal zal decennialang één van de belangrijkste startup – en scale businesscases zijn voor Silicon Valley.

Deze immense race van één naar zeer veel kamers is ook een schoolvoorbeeld van disruptie van de hospitality markt. Onderzoeksjournaliste Leigh Gallagher heeft vele uren met de oprichters, investeerders, coaches, medewerkers en klanten gesproken en een open en eerlijk verhaal kunnen schrijven: De Airbnb Story. Een verhaal dat het waard is om door elke startende ondernemer gelezen te worden. De oprichters waren en zijn bescheiden in hun successen. Delen is hun ding, ook als mens en baas.

In het verhaal veel aandacht voor de successen en de tegenslagen. Airbnb heeft zijn problemen gekend, aanranding van gasten in hun woning, publiciteit en schadeclaims, copycats (business succes trekt dat aan), groeistuipen en de afgelopen jaren veel kritiek in steden op de Airbnb-toeristen met hun rolkoffertjes. Barcelona, New York en Amsterdam zijn voorbeelden van steden die handhaving en regelgeving aan het voorbereiden om ‘Airbnb-hotels’ aan banden te leggen. Met name CEO Chesky wacht deze ontwikkelingen in spanning af. Dit is een onbedoeld effect van het succes en bijna in strijd met de waarden van het bedrijf.

Als je binnen tien jaar van een leuk idee uitgroeit naar één van de ’s wereld meest waardevolle bedrijven, dan vraagt dat veel. Ze waren zo slim goed te luisteren naar hun investeerders (onder andere Ben Horowitz, Marc Andreessen en Peter Thiel) en hebben zich omringt door topmanageers. Geen gedoe met personeel, juridisch werden zaken goed en adequaat opgelost. Daar werden meteen weer bedrijfskansen in gezien. Airbnb is nog lang niet uitgegroeid. Er zit veel potentie in de deeleconomie.

De kans dat je als starter zult slagen, is klein. Zo succesvol worden als Chesky, Cebbia en Blecharczyk is minimaal. Toch zijn er op het gebied van timing, communicatie, leiderschap, funding, en cultuur veel waardevolle lessen te trekken uit dit verhaal over de geboorte en groei van Airbnb.

Deel dit artikel

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden