Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Employee Experience - Happy People Better Business

De laatste jaren wint het besef dat als je de medewerker écht op de eerste plaats zet en hem een geweldige Employee Experience biedt, dit dé manier is om een topwerkgever te worden. Heleen Mes en Gea Peper schreven er een boek over: Employee Experience - Happy People Better Business.

Gea Peper | 25 oktober 2018 | 3-4 minuten leestijd

Medewerkers die zich happy, betrokken en bevlogen voelen, zetten zich immers meer in voor hun werk, de klant en hun collega’s. Hun productiviteit ligt hoger en hun verloop en ziekteverzuim is lager. Voldoende onderzoeken hebben inmiddels het verband tussen succesvol zijn in de business en happy medewerkers aangetoond.

Om het werkgeluk van medewerkers te vergroten leg je de focus niet op de uitkomst, maar op de weg daar naartoe: de Employee Experience. Employee experience is de beleving van een (potentiële) medewerker in alle contacten met de organisatie en hoe dit overeenkomt met zijn of haar verwachtingen. Centraal staat de vraag: ‘Wat heb jij nodig om in deze organisatie het beste van jezelf te kunnen geven?’

Hoe creëer je de beste Employee Experience?

Aan HR en andere leiders in een organisatie daarom de taak om de beste employee experience te bedenken, deze vorm te geven en te onderhouden. Hoe doe je dat? Daarvoor zijn de volgende elementen van belang: cultuur, de werkplek, leiderschap, HR-processen en technologie. Deze vijf vormen de basis van ons Nederlandstalige boek Employee Experience – Happy People Better Business:

1.      Zorg voor een positieve en aansprekende cultuur met vertrouwen en purpose als basis

Vernieuwende organisaties zetten in op een ‘happy cultuur’. Dat begint met een heldere en inspirerende why en openheid in relaties en over resultaten. Medewerkers kunnen werken aan hun ontwikkeling en mogen zichzelf zijn. Er wordt flexibiliteit geboden in privébehoeften. Samenwerken gebeurt op basis van vertrouwen, maar is niet vrijblijvend. En er is ruimte voor plezier: van onboardingsborrels tot feestelijke kwartaalafsluitingen.

2. Creëer werkplekken waar medewerkers energie van krijgen

Waar werk je liever: in een mistroostig kantoor waar je hoofdpijn krijgt of in een energiegevend pand dat flexibel inspeelt op jouw behoeften? De inrichting van de werkplek ligt nu vaak bij Facility Management, maar is óók de verantwoordelijkheid van HR. Een inspirerend kantoor heeft grote invloed op de werkbeleving, sociale interactie, gezondheid en productiviteit. Of je nu voor een ballenbak kiest of niet: een kantoor moet passen bij de organisatiewaarden en de behoeften van het personeel.

3. Definieer werkgeluk van medewerkers als KPI voor nieuw leiderschap

Voor de beste employee experience is behendig leiderschap van groot belang. Leiders die een inspirerende visie delen en een voorbeeldrol vervullen, dragen bij aan de motivatie en betrokkenheid van medewerkers. Goede leiders bieden een empathische en structurele dialoog waarin de medewerker zich gehoord voelt. Ze bieden kansen om talenten te ontwikkelen, ruimte om fouten te maken en nieuwe uitdagingen om de tanden in te zetten.

4. Herontwerp elke stap in de medewerkersreis voor meer waardering en werkgeluk

Van employer branding tot pensioen: HR moet zijn instrumenten, processen en regelgeving stroomlijnen naar de beste employee experience. Vragen die HR zich moet stellen, zijn:

- Passen we onze waarden en kerncompetenties (altijd) toe?

- Benutten we werkelijk talenten?

- Helpen we elkaar om ons werk efficiënter, makkelijker en simpeler te doen?

- Bieden we de beste service?

- Kunnen we met minder regels werken?

5. Zorg voor technologie die voor je organisatie en medewerkers werkt

De technologie die nodig is om het werk goed te kunnen doen, is van groot belang voor de employee experience. Dat begint bij basale zaken: goede apparatuur, snel internet en eigen keuzes voor hardware en software. Veel organisaties laten nog altijd kansen liggen op het gebied van technologie. Luister hierbij vooral goed naar de behoeften van medewerkers.

Ons boek geeft concrete handvatten om zelf aan de slag te gaan met het creëren van de beste employee experience. Het bevat daarnaast inspirerende praktijkcasussen van o.a. ABN Amro, VGZ, Tony’s Chocolonely, Hutten en Kinki Kappers.

Heleen Mes en Gea Peper delen de missie om van gelukkig werken de norm te maken in Nederland (en daar buiten) en om van iedere werkgever een topwerkgever te maken. Zij zijn (internationale) keynote speakers en geven opleidingen en workshops over employee experience, employee journey mapping & design en gelukkig werken. Ze zijn de auteurs van Employee Experience.

Deel dit artikel

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden