Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Zakendoen op gevoel - Het intuïtiemodel als basis voor succes

Na zo’n twintig jaar ondernemerschap, met vele ups en downs, ontstond bij Marcel Adriaanse het idee om eens terug te kijken op zijn leven. Hoe vulde hij zijn ondernemerschap in en wat was daarbij de rode draad?

Marcel Adriaanse | 10 augustus 2020 | 3-4 minuten leestijd

De uitkomst van deze zoektocht wist Marcel in een intuïtiemodel te gieten, dat de basis vormt van zijn boek Zakendoen op gevoel. Hiermee maakt hij zijn ervaringen direct toepasbaar voor anderen. Wat dit de lezer oplevert? Betere beslissingen, meer zakelijk succes en een leuker leven!

Hoe doe ik dat toch?
Mensen meer energie geven, ze met elkaar verbinden en ze perspectief bieden – het is een gave die ik blijk te hebben. Maar op de vraag ‘Hoe doe je dat dan?’ had ik nooit een goed antwoord. Blijkbaar deed ik iets anders dan anderen, maar ik kon niet goed benoemen wat.

Ondertussen realiseerde ik volop win-wins met de mensen om mij heen. Toen ik dirigent werd van een doedelzakband zei ik: ‘Binnen drie jaar zijn we nationaal kampioen!’ Dat lukte. Ook ben ik al meer dan twintig jaar gelukkig getrouwd en wist ik, na het plotselinge overlijden van mijn compagnon, mijn bedrijf weer te laten groeien en realiseerden we omzetten hoger dan ooit tevoren.

Vaak vroeg ik mezelf af: hoe komt het toch dat bij mij ‘altijd alles goedkomt’ en dat ik zelden echt gedoe heb? Dankzij het schrijven van dit boek, en het benoemen van de zes pijlers van het intuïtiemodel, heb ik het eindelijk helder: ik zet mijn intuïtie elke dag voor honderd procent in!

Het intuïtiemodel
Albert Einstein zei het al: ’Intuition doesn’t come to an unprepared mind.’ Precies daarom ontwikkelde ik het intuïtiemodel. Want pas als je er klaar voor bent en ervoor openstaat, kun je de kracht van intuïtie écht voor je laten werken. Alleen dan heeft een training persoonlijk leiderschap, acquisitievaardigheden of omgaan met perfectionisme echt zin.

Het intuïtiemodel bestaat uit zes pijlers die je (zakelijk) verder brengen:
De eerste drie pijlers zijn intern gericht: ze betreffen jou als persoon en helpen je om betere beslissingen te nemen. Ze laten zien hoe je je intuïtie voor je laat werken. Dat levert je meer geluk en succes op.
1. Autonomie – Hoe stevig sta jij in het leven?
2. Analyse – Hoe verzamel je de juiste informatie?
3. Timing – Bepaal jij het moment waarop je de knoop doorhakt?

Met de laatste drie pijlers voed je de intuïtie van de ander (extern) en krijg je met minder moeite meer voor elkaar.
4. Intonatie – Hoe ontspannen klinkt jouw communicatie?
5. Empathie – Wat weet je nu echt van de ander?
6. Kwetsbaarheid – Wat weet die ander nu echt van jou?

Elke pijler heeft een vijand die een optimale intuïtieve werking verhindert. Bij de pijler Analyse bijvoorbeeld is dat perfectionisme, waardoor je eindeloos blijft analyseren in de hoop de perfecte oplossing te vinden (… die helemaal niet bestaat). En bij kwetsbaarheid is ijdelheid de vijand. Denk daarbij aan bokito-gedrag: borstklopperij met een hoop uiterlijk vertoon en weinig inhoud.

Krachtige tool
Het intuïtiemodel is een krachtig instrument dat helpt om mensen met elkaar te verbinden en win-winsituaties te realiseren. Onbewust paste ik het gedachtegoed dat erachter schuilt al jaren toe in de praktijk. Ook jou kan het helpen bij talloze zakelijke uitdagingen. Bijvoorbeeld: Hoe win je een onbereikbare klant voor je? Hoe verbeter je het rendement van je sales en marketing? Hoe formeer je een optimaal team? Hoe trek je de beste medewerkers aan? Hoe bepaal je al dan niet in een bedrijf te investeren? Of meer algemeen: hoe maak je je ambities waar?

Marcel Adriaanse is bedrijvenbouwer, investeerder en een veelgevraagd spreker. Zijn ondernemerskwaliteiten, levenservaring en unieke persoonlijkheid maken hem tot een inspirator voor ondernemers/bestuurders, managers en kennisprofessionals. Het verbinden van mensen is de rode draad in zijn gedachtegoed. Hij is de auteur van Zakendoen op gevoel.

Deel dit artikel

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden