Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Column

Suzanne Meijers - 5 Tips om een reorganisatie voor te bereiden

Wat kun je als ondernemer met personeel doen om zo goed mogelijk voorbereid te zijn op een reorganisatie? Suzanne Meijers, auteur van Geen gedoe met personeel zet de vijf belangrijkste tips op een rij.

Suzanne Meijers | 17 december 2020 | 3-4 minuten leestijd

Reorganisaties zijn helaas aan de orde van de dag. Uiteraard reorganiseer je niet voor de lol. In het ergste geval is het om je bedrijf van een faillissement te redden. Door een reorganisatie verliezen medewerkers hun baan, maar aan de andere kant wil je je onderneming laten voortbestaan en zoveel mogelijk banen behouden.

Een goede voorbereiding is het halve werk
Een goede voorbereiding maakt dat een ontslagaanvraag bij het UWV gemakkelijker zal verlopen. Het indienen van zo'n aanvraag is niet ingewikkeld, maar het bepalen van de route en de ontslagvolgorde kan soms minder eenvoudig zijn dan je vooraf dacht.
Zo moet je goed kijken naar de personeelslijst, de functieomschrijvingen en de volgorde voor ontslag. Zijn er verschillende mensen die eenzelfde functie uitoefenen? Dan krijg je te maken met het afspiegelingsbeginsel. Maar heeft iemand een unieke functie en worden die taken overbodig? Dan kun je hem voor ontslag voordragen.

Zorg dat de financiële gegevens up-to-date zijn
Ook met zwarte cijfers kun je reorganiseren. Maar zeker in deze tijd zal het vaak financieel niet best gaan als een bedrijf reorganiseert. Bij UWV moet je in dat geval niet alleen de jaarrekeningen van de afgelopen drie jaar laten zien, maar ook de prognoses voor de komende tijd. Verwijs naar andere kostenbesparende maatregelen die je al hebt genomen voordat je besloot personeel te ontslaan.
Vraag je administratiekantoor of accountant de financiële gegevens te verzorgen. Maar laat je administratiekantoor niet de ontslagaanvraag indienen. Dit gaat echt vaak mis. Ieder zijn vak zullen we maar zeggen.

Dien eerst deel A van de ontslagaanvraag in
De ontslagaanvraag bij UWV bestaat uit de delen A, B en C. Deel A is het meest simpele deel waar je alleen maar de bedrijfsgegevens en die van je werknemer die je moet ontslaan, hoeft in te vullen. Dien eerst dit deel in. Dat doe je om twee redenen:
Ten eerste om misbruik van het opzegverbod tijdens ziekte te voorkomen. Want als een werknemer een idee krijgt dat je moet reorganiseren, kan het gebeuren dat hij zich opeens ziekmeldt. En een zieke werknemer kun je vanwege het opzegverbod niet ontslaan. Het indienen van deel A is dus een soort vangnet.
Bij het indienen van deel A kun je direct uitstel vragen van twee weken. Dat brengt mij op de tweede reden:

Ga in overleg met je werknemer
Ga na het indienen van deel A in overleg met je werknemer en gebruik de periode van twee weken om te kijken of je er alsnog uitkomt met elkaar. Dat kan via een beëindiging met wederzijds goedvinden. Dit wordt ook wel een ‘vaststellingsovereenkomst' genoemd.
Lukt het om een regeling te treffen? Mooi, trek de ontslagaanvraag in. Om te voorkomen dat de werknemer zich bedenkt, krijg je van UWV nog eens twee weken voordat de ontslagprocedure definitief van tafel is.
Kom je er samen niet uit? Zet dan de procedure voort.

Zeg op de juiste manier op
Je dient nu deel B en C in bij het UWV. Over het algemeen volgen twee rondes van hoor en wederhoor. Dat gaat allemaal schriftelijk.
Na de toestemming van UWV zeg je op met inachtneming van de juiste opzegtermijn. Denk ook aan de transitievergoeding en de eindafrekening. Kreeg je ondanks je goede voorbereiding geen toestemming? Overweeg dan in beroep te gaan.

Suzanne Meijers is een ondernemende advocaat arbeidsrecht, spreker en auteur van Geen gedoe met personeel, arbeidsrecht voor ondernemers.

Deel dit artikel

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden