Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Nieuws

De avonturen van Johnny Bunko: carriereadvies manga-stijl

Daniel Pink, succesvol auteur van A Whole New Mind, en tekenaar Robert ten Pas hebben het aangedurfd een managementboek te schrijven in manga-stijl: The Adventures of Johnny Bunko: The Last Career Guide You’ll Ever Need (Riverhead 2008)

Bertrand Weegenaar | 6 mei 2008 | 2-3 minuten leestijd

Een waarlijk geslaagd experiment The Adventures of Johnny Bunko: Johnny Bunko kan een held worden voor veel jonge managers. Diana, de op afroep beschikbare coach, krijgt iedereen plat.

Manga is een Japanse tekenstijl die geschikt blijkt voor alles: van comics voor kinderen tot harde porno. Eén op de vier boeken in Japan is een manga-strip. Ook voor volwassenen en zelfs over management zijn er duizend-en-één titels. Zo figureerde Nissan-baas Carlos Ghosn als hoofdpersoon in een manga-strip, nadat hij het autoconcern op on-Japanse wijze van een wisse ondergang had gered. In het Westen bekende kaartspelen en tekenfilms als Pokémon en Dragon Ball zijn ook van Manga-origine. En nu hebben twee Amerikanen het genre dus opgepakt om de wereld van het Westerse managementboek eens flink door elkaar te schudden.

De strekking van het verhaal: Johnny Bunko, een jonge medewerker van Boggs Corp., krijgt magische eetstokjes en kan daar zes keer carrière-advies mee krijgen van Diana. Zij wordt de narrige, maar recht-voor-zijn-raap personal coach. Zo leert hij tijdens de eerste stormachtige weken van zijn snelle carrière de zes belangrijkste lessen voor een jonge manager kennen: 1) er is geen plan, 2) denk sterkten, niet zwakten, 3) het gaat niet om jou, 4) doorzettingsvermogen wint van talent 5) maak excellente fouten en 6) laat een indruk achter.

Bij een normaal boek geef ik nu de kern weg, maar dat is door de manga-striplaag natuurlijk nooit het geval. Het verhaal(tje) is op zich sterk (balans tussen linker- en rechterhersenhelft) neergezet door Pink. Pink stelt op de website en in interviews zelfverzekerd dat er voor een jonge manager niet meer kennis te halen valt uit boeken. Die moet het volgens hem hebben van on-the-job ervaring (zoals Johnny krijgt), informatie van internet halen (zoals ook gebeurt in het verhaal waar de cursus 'Leadership, finance and narcissism' volgeboekt is en Johnny op een wachtlijst geplaats wordt) en gebruik maken van zijn/haar netwerk. Allemaal zaken waar je eigenlijk geen (strip)boek voor nodig hebt.

Nee, deze manier van managementliteratuur lezen is fun. De boodschap is duidelijk en staat na een paar dagen nog steeds helder voor de geest. Iets wat van veel hedendaagse, meestal dikkere managementboeken, niet gezegd kan worden.

Er is een flink stuk van het werk hier te bekijken. Business Contact brengt in het najaar de vertaling, maar wacht daar niet op. Lees de besprekingen van het boek in BusinessWeek en in Forbes. Lees de komende tijd ook meer op de boeksite Johnny Bunko.

Deel dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden