Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Interview

Ben Kuiken | 23 februari 2011 | 3-5 minuten leestijd

Cor Hospes

‘Business as usual wordt het niet meer, met dank aan social media’

Social media zijn hot! Wie nu nog niet op Twitter, Facebook of LinkedIn, zit, telt niet meer mee. Maar wat kun je als bedrijf eigenlijk met social media? Kun je er bijvoorbeeld geld mee verdienen? En zo ja, hoe doe je dat dan? Guerrilla-marketingexpert Cor Hospes schreef het vrolijke en praktische boekje Geld verdienen met sociale media.

Weer een boek over social media. Waarom moest dit boek geschreven worden?
Er zijn inderdaad al heel veel boeken geschreven over sociale media, maar een boek over hoe je nu geld kunt verdienen met sociale media en hoe je dit nieuwe fenomeen nou eigenlijk moet duiden, dat was er gewoon nog niet. Een boek met heel veel praktische voorbeelden en praktische tips en antwoorden op vragen als ‘waarom moet dat nou eigenlijk’ of ‘in wat voor kader moet ik dat plaatsen?’

Een how to-boekje dus hoe je snel rijk wordt met sociale media...
Nee, dat is het absoluut niet. Die vijf stappen hoe je snel rijk kunt worden met social media, die bestaan niet. Daar zijn we allemaal naar aan het zoeken. Het is eigenlijk gewoon een kwestie van doen. Maar als je het dan goed doet, kun je wel degelijk Geld verdienen met sociale media. Dat begint bij het serieus nemen van social media. Denkniet dat het een techniekje is, of een middeltje. Nee, het is een volwaardig medium, net als televisie of radio een medium is. Dus moet je nadenken over hoe je op dat medium gaat communiceren. Zoals je ook nadenkt over een advertentie in de krant of een spotje op televisie. Het is gewoon een kanaal als alle andere kanalen, dus nadenken over wat je strategie is, is volstrekt normaal.

En hoe ziet zo’n strategie er dan uit?
Volgens mij bestaat die uit drie stapjes. In het Engels, want marketeers houden nu eenmaal heel erg van Engelse termen: ‘be’, ‘add’, en ‘get’. De eerste stap is meteen het moeilijkst: wie en wat wil je zijn? En met alle respect: de meeste bedrijven weten absoluut niet wie ze zijn. Ze kennen hun eigen verhalen, hun eigen historie niet. En als je dat niet weet, dan heeft het geen enkele zin om je op het pad der sociale media te wagen. Dan stap twee: wat heb je toe te voegen? Wat is je ‘added value’? Er zijn heel veel bedrijven die bijvoorbeeld financieel dienstverlener zijn, dus als je wilt opvallen, moet je er wel voor zorgen dat je iets extra’s toevoegt. En ten slotte stap drie: ‘get’. Met andere woorden: zorg dat je je doelstellingen bereikt, dat je krijgt wat je voor ogen hebt. Maar het begint met die eerste en cruciale vraag: wie en wat ben je?

Je zegt dat social media gewoon een extra kanaal is. Maar in je boek schrijf je dat door social media het nooit meer ‘business as usual’ wordt.
Ja, want in die oude kanalen waren we gewend om lekker te gaan brullen, te gaan zenden: ‘neem mij’, ‘koop mij’, ‘nu significant nog witter…’ En ja, dat soort boodschappen moet je dus niet gaan zenden op social media, want die worden gevormd door mensen. De consequentie is dat ook jij als bedrijf je menselijk moet gaan gedragen. Want als je alleen maar reclameboodschappen gaat schreeuwen, ben je geen mens maar een adverteerder en daar hebben mensen op social media geen zin in. Dus je moet helemaal opnieuw beginnen. Al die wetten die je kent van de traditionele media, die gelden niet meer in het social-media-universum. De consument is aan de macht, die bepaalt of je succesvol bent of niet.

Hoe vind je dat Nederlandse bedrijven het doen? In termen van social media…
Ze doen het natuurlijk niet goed, anders had ik dit boekje niet hoeven te schrijven. Iedereen is er een beetje mee aan het worstelen. Iedereen is op zoek. Maar de meeste bedrijven passen ‘old-schoolmarketing’ toe op een kanaal waar ‘new-schoolmarketing’ vereist is. Bedrijven vinden jet kennelijk ontzettend lastig om dat oude denken los te laten. En dat is ook lastig natuurlijk als je jarenlang van de daken hebt geschreeuwd dat je de beste, goedkoopste, witste, zwartste of lekkerste bent. Maar toch moet je gaan denken vanuit de behoefte van de consumenten. Wat kan ik toevoegen om zijn dagelijks leven te veraangenamen? Wat kan ik doen om die klant te helpen? Dat is de manier waarop je social media inzet.

Zijn er ook goede voorbeelden?
Ja, ik vind Aegon wel een heel aardig voorbeeld. Dat bedrijf heeft ooit het zogenaamde ‘Tweebanket’ in het leven geroepen.Tijdens dat 'banket' kon iedereen lukraak vragen stellen rond een bepaald thema, belastingen of hypotheken, of wat dan ook, die door een hele batterij Aegon mensen werden beantwoord. Dus weer letterlijk mensen helpen, problemen oplossen, kortom ‘added value’.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden