Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Wij wijzen u graag op het volgende
Door drukte zijn de levertijden van PostNL aangepast en kan uw pakket vertraging oplopen. Door de Brexit kan de levering van Engelse boeken vertraging oplopen.

Interview

Pierre de Winter | 26 april 2011 | 2-3 minuten leestijd

Angela Talen

‘Het doen staat voorop’

In Het Groot Coachboek doen Angela Talen en Sasja Dirksche-Hulscher zestig werkvormen uit de doeken die iedereen die met coaching bezig is of wil zijn, makkelijk kan toepassen. Managementboek Magazine sprak beide auteurs, en leerde dat ‘aansluiten bij iemands natuurlijke leerstijl de grote kunst is’.

Kunnen jullie uitleggen wat een werkvorm is?
Werkvormen zijn eigenlijk niets anders dan de aanpak die je hanteert om je doel te bereiken. En wij zeggen dat er veel meer manieren zijn dan de gespreksvorm om met iemand tot resultaten te komen. Door goed na te denken over de vorm die je wilt gebruiken, kun je aansluiten bij iemands leerstijl en kun je dus ook meer effect sorteren.

Jullie hebben in dit boek over coaching zestig werkvormen benoemd. Kun jullie mij een voorbeeld geven van een werkvorm, hoe die werkt en wat die werkvorm mogelijk maakt.
Er kwam iemand bij me die niet zo lekker in z’n werk zat. Hij was veel met negatieve energie bezig en vertelde dat-ie op jonge leeftijd z’n vader was verloren. Maar ik merkte dat het lastig was om daar met hem een gesprek over te voeren. In plaats van dat gesprek aan te gaan, koos ik om een werkvorm in te zetten. In dit geval was dat een terugblik aan de hand van foto’s, waarbij ik hem de opdracht gaf om per periode van vijf jaar in z’n leven foto’s te verzamelen. En hij moest bedenken welk gedrag - dat ik nu bij hem kon zien - in welke periode was ontstaan. Het mooie daarvan was dat hij al terugblikkend zelf ontdekte dat hij lang niet altijd zo negatief in het leven had gestaan. Het hielp hem als het ware om zijn verleden te hercoderen, op een hele makkelijk manier, waar hij heel veel energie van kreeg.

Er zijn natuurlijk legio gevallen waarin het kwartje niet zomaar valt, toch?
Wat belangrijk is, is kijken wat de natuurlijke leerstijl is van degene die je op dat moment coacht. Er zijn natuurlijk ook mensen die juist veel liever vooruit kijken, of met elkaar het gesprek voeren. Dus het bedenken van ‘wie heb ik tegenover me en hoe kan ik daar een geschikte werkvorm  bij vinden’, is een hele belangrijke.

Hebben jullie bewust iets willen toevoegen aan de literatuur die er op coachgebied al is?
Wij schrijven omdat we het voor onszelf heel prettig vinden om een moment van reflectie te hebben op ons werk en dat te delen met anderen die daar hun voordeel mee kunnen doen. We zoeken niet naar een gat in de markt, maar naar een manier om onze expertise te delen. En dat is in ons geval een expertise die vooral heel praktisch is.

Wat hopen jullie dat dit boek gaat teweegbrengen?
We hopen dat mensen het toe gaan passen in hun werk. Wij denken heel erg na over de structuur voordat we gaan schrijven. Dat is vooral vanuit het idee dat we iets willen maken dat voor lezers makkelijk toe te passen is. Het ‘doen’ staat voorop. Het grootste compliment dat mensen ons kunnen geven, is dat ze laten weten dat ze iets hebben toegepast en dat het heeft gewerkt. Maar het feit dat het boek er nu ligt, als een weergave van onze ervaring en expertise, is ook een doel op zich.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden