Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Nieuws

Uit de file

Veranderen betekent praten, praten en nog eens praten. En aandacht. Zowel voor je gesprekspartners, maar ook voor jezelf. Dat is de conclusie die getrokken kan worden aan het eind van het Boekevent Doorbreek de cirkel, onder leiding van Arend Ardon, auteur van het gelijkgetitelde boek.

Justin van Lopik | 14 mei 2012 | 1-2 minuten leestijd

Bij organisatieverandering denken veel mensen al snel aan het tekenen van harkjes en cirkeltjes, die vervolgens over een organisatie ‘uitgerold’ worden. Structuurverandering dus. De zaal, grotendeels gevuld met organisatieadviseurs, helpt me echter meteen uit deze droom. Veranderen gaat om mensen, en meer specifiek om effectieve communicatie tussen mensen. Deze praktijkmensen zijn dus vooral geïnteresseerd in het voeren van effectieve gesprekken. En dat blijkt weerbarstig. Zo lopen ze bijvoorbeeld geregeld tegen ‘weerstand’ bij medewerkers en managers aan, weerstand die lastig te verklaren is want desgevraagd zijn die mensen altijd bereid tot veranderen, positief ingesteld en willen ze het beste voor hun organisatie.

En toch gaat het dus mis. Mensen hebben bijvoorbeeld een verdedigende reflex. Ardon leert ons hoe we daarmee om kunnen gaan. Hij doet dat zeer direct: zo’n reflex moet je meteen benoemen en bespreekbaar maken. En daar komt dan de weerbarstige praktijk om de hoek kijken, want hoe doe je dat? Ardon: ‘Als situaties taai worden, dat zijn er standpunten en visies in tegenspraak. Die visies kun je vervolgens bijvoorbeeld ‘losjes’ uitstallen.’ Hij laat de deelnemers bijvoorbeeld opschrijven wat hun visies zijn, verspreidt die door de ruimte om er vervolgens met zijn allen eens rustig langs te slenteren. ‘Hierdoor komen standpunten los van de persoon en worden ze bespreekbaar.’

Dit alles vergt uiteraard grote aandacht voor het hier en nu. Je moet snel kunnen schakelen en je ook bewust zijn van je eigen weerstanden, reflexen en standpunten. Ardon adviseert om de 10 minuten in stilte te reflecteren op wat er in het gesprek gebeurt, want, zoals hij het treffend stelt: ‘You are not stuck in traffic, you are traffic.’

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden