Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

‘Smartphone gaat de winkel redden’

In Red de winkel!, het even logische als verwachte vervolg op Het einde van winkels?, schetst Cor Molenaar de laatste ontwikkelingen op het gebied van retail en internet, de consequenties daarvan voor de leefbaarheid van plaatsen, winkels en onroerend goed. Het hele boek is een vlammend pleidooi voor verandering, niet omdat het kan maar omdat het moet!

Pierre Pieterse | 19 december 2012 | 2-3 minuten leestijd

Interessant detail: Molenaar betrekt nadrukkelijk (gemeentelijke) overheden en andere (soms voor de hand liggende) belanghebbenden in zijn betoog, wat zij wel en vooral ook niet moeten doen. Waarbij het uitgangspunt is dat juist winkels het vliegwiel, of aanjager, zijn van stedelijke leefbaarheid waar uiteindelijk iedereen baat bij heeft. Bij wijze van preview alvast tipje uit het uitgebreide interview dat Managementboek Magazine had met de auteur.

‘In Het einde van winkels? heb ik willen schetsen wat er in de winkels en op internet gebeurt en wat daar de consequenties van zijn. De conclusie was dat de behoefte aan winkels gewoon daalt. Als er tien miljard omzet naar de internetwinkels gaat, komt die bij de fysieke winkels vandaan. Op prijs of gemak redden de fysieke winkels het niet. De reactie die ik uit de markt kreeg, was: maar wat moeten we nu doen? Daar geef ik in dit boek antwoord op.’ Om tot zijn antwoorden te komen, heeft Molenaar de analyse verdiept en geactualiseerd, en vervolgens vertaald in een totaal nieuw retailmodel. Winkeliers, zo zegt Molenaar, kunnen eruit halen wat van hun gading is.

Maar hij richt zich dus ook op andere stakeholders, zoals vastgoedexploitanten, gemeenten, fabrikanten en toeleveranciers. Molenaar: ‘Eén van mijn antwoorden is dat deze partijen zullen moeten gaan samenwerken. Ja maar wacht even, hoor ik de tegenwerpingen al: wat gaat er dan gebeuren als de fabrikanten de voorraadrisico’s op zich gaan nemen en de distributie wordt aangepast? Dan kun je bijvoorbeeld gaan focussen op de producten met hoge omloopsnelheid en de artikelen met lage omloopsnelheid op een andere manier gaan vermarkten, misschien wel met behulp van tablets of internettafels in de winkel. Ik ben in dit boek dus veel meer in de diepte gegaan en ik heb mijn analyse continu vertaald in wat je zou kunnen doen.’

Volgens Molenaar zullen fysieke winkels naast beleving de internettechnologie moeten integreren als zij overeind willen blijven. ‘De smartphone gaat de winkel redden,’ zo luidt zijn positieve conclusie!

(Red de winkel! verschijnt 15 januari; het hele interview kunt u lezen in de februari editie van Managementboek Magazine dat 1 februari op de mat valt.)

Deel dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden