Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Nieuws

Pierre Pieterse | 5 maart 2013 | 3-4 minuten leestijd

Shortlist 2013

Niet de gebruikelijke zes maar vijf boeken hebben de tweede horde richting Managementboek van het Jaar 2013 genomen. Vijf boeken, zo laat juryvoorzitter Philip Idenburg desgevraagd weten, die allemaal in potentie winnaar zijn, boeken die allemaal evenveel kans maken om op 18 april de prijs in ontvangst te mogen nemen. We stellen deze vijf boeken even kort aan u voor. Uiteraard in volstrekt willekeurige volgorde!

Allereerst is daar De conversation company van Steven Van Belleghem. Van Belleghem ontwikkelde het idee van word of mouth marketing, en dat hij daarmee de tijdgeest stevig op zijn staart trapte, bewijst het succes van zijn De conversation manager. Van Belleghem constateerde een kloof tussen het management en de consument die rap moest worden gedicht. Dat dichten beschouwt hij de taak van de conversation manager. In De conversation company, de logischeopvolger, gaat hij een stap verder: een conversation manager alleen is niet genoeg, nee, de cultuur van het hele bedrijf moet ingericht en gegroepeerd zijn op en rond de klant.

Het tweede genomineerde boek is Groeimodellen. Creëer nieuwe business van het auteurstrio Yousri Mandour, Kris Brees & Roy Wenting. Volgens deze ICSB’ers moeten bedrijven die niet willen ronddobberen maar willen opstomen in de vaart der volkeren keuzes maken. Dat klinkt niet meer dan logisch. Maar welke keuzes? En hoe kom je tot die keuzes? Yousri Mandour en zijn coauteurs geven in Groeimodellen vier manieren. Een: zet je aanbod op een andere manier in de markt. Twee: reken op een andere manier af. Drie: organiseer je bedrijfsproces op een andere manier. En vier: vraag je af of je welk de juiste doelgroep in het vizier hebt. Vier opties die in samenhang het ‘businessmodelwiel’ vormen: een cirkel met vier kwadranten, elk onderverdeeld in drie schillen, ofwel twaalf opties om je businessmodel aan te passen.

Leren samenwerken tussen organisaties van Edwin Kaats & Wilfrid Opheij is het derde boek op de lijst. Samenwerken, zo betogen zij, is niet langer een wat vrijblijvende kwestie, het is niet minder dan een sine qua non voor de toekomst van organisaties! Dat gaat niet zomaar, dat moet worden geleerd. Vandaar de titel Leren samenwerken tussen organisaties. En de ondertitel geeft richting voor dat leerproces: ‘Samen bouwen aan allianties, netwerken, ketens en partnerships’. Dus niet samenwerken tussen mensen in een organisatie maar samenwerken tussen organisaties. Dat samenwerken draait om vijf thema’s: belangen, relatie, proces, organisatie en (gedeelde) ambitie.

Samen slimmer: hoe de ‘wisdom of the crowds’ onze samenleving zal veranderen luidt de titel van het vierde genomineerde boek. Auteur Maurits Kreijveld constateert dat ‘wij’ dankzij internet op een unieke want grenzeloze schaal kunnen samenwerken. Daardoor komen er talenten, ideeën, kennis, creativiteit en mankracht vrij die dus letterlijk en figuurlijk ver over de grenzen gaan van onze beperkte samenleving. En met de rap voortschrijdende ontwikkeling van laagdrempelige technieken wordt het voor iedereen mogelijk om daar daadwerkelijk gebruik van te maken. Wat de vruchten van deze ontwikkeling zijn, staat nog even in de sterren geschreven omdat ‘wij’ er momenteel middenin zitten. Maar voor deze bundel hebben meer dan honderd wetenschappers, ontwerpers, filosofen, techneuten en visionairs (‘wisdom of the crowds’) ‘de sterren gelezen’ om hun ‘expert licht’ te laten schijnen op hoe de toekomst er uit gaat zien. En wat dat voor maatschappij & organisatie betekent.

Duurzaam ondernemen waarmaken: het bedrijfskundig perspectief, het vijfde en laatste boek op de shortlist, is een titel die direct inspeelt op de missing link in het ‘duurzaam verhaal’. Wat, zo betogen de auteurs Rob van Tilburg, Rob van Tulder & Mara Francken, duurzaam is niet alleen een voortdurende hype, het is steeds meer een randvoorwaarde voor overleven. Ook voor organisaties! Niet alleen iets als grondstoffenschaarste heeft invloed op het succes en de continuïteit van de onderneming maar ook afnemende biodiversiteit, armoede of vergrijzing. Vereist is dus dat bedrijven duurzaamheid inbedden in hun organisatie. Duurzaam ondernemen waarmaken laat zien hoe twintig vooraanstaande Nederlandse bedrijven omgaan met deze strategische uitdaging en schetst vervolgens een bedrijfskundig perspectief voor andere bedrijven.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden