Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Nieuws

Opletten! Wees zuinig op je aandacht

Net op het moment dat je in een moeilijke zin zit, komt er een email binnen. Meteen ben je afgeleid en is de zin uit je hoofd. Het zijn herkenbare ergernissen die ervoor zorgen dat je uiteindelijk vaak meer tijd kwijt bent aan het werk en, zoals uit recent onderzoek blijkt, ervoor zorgen dat je twee keer zoveel fouten maakt.

Ger Post | 15 maart 2013 | 1-2 minuten leestijd

De Zwitserse filosoof en schrijver Rolf Dobelli (van het boek De Kunst van het heldere denken) brak al eens een lans om Aandacht serieuzer te nemen en afleidingen agressief tegen te gaan. ‘Informatie is niet langer schaars. Maar aandacht wel. Waarom geef je die zo makkelijk weg? Je bent niet onverantwoordelijk met je geld, je reputatie of je gezondheid. Waarom zou je je geest wel weggeven?’

De hedendaagse aandachtgoeroes bevinden zich over het algemeen in de zachtere hoek van de wetenschap. Ze schuwen bijvoorbeeld een meditatiesessie niet om hun concentratie te oefenen. Maar onderzoekers vinden steeds vaker bewijs in het brein voor de claim dat meditatie een goede concentratieoefening is.

Een beroemde meditatieaanhanger is Daniel Goleman, schrijver van de bestseller Emotionele intelligentie. Hij komt later dit jaar met het boek Aandacht, waarin hij de nieuwste inzichten op het gebied van mindfulness en meditatie koppelt aan aandacht, maar ook aan emotionele intelligentie en geluk.

Met dit werk borduurt Goleman deels voort op het werk van de psycholoog Mihaly Csikszentmihalyi, die in zijn boek Flow beschrijft hoe optimale aandacht de hoofdweg is naar geluk. Mensen die zich goed kunnen concentreren en vol aandacht kunnen werken, hebben de grootste kans om in een flow te komen – en gelukkig te worden, betoogt Csikszentmihalyi.

Mensen bij wie hun aandacht niet wordt onderbroken maken ook minder fouten, blijkt uit een recent onderzoek in de Journal of Experimental Psychology General. Al bij een onderbreking van nog geen drie seconden nam het aantal fouten dat mensen maakten met 50 procent toe.

Deel dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden