Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Nieuws

Monster Loyalty

Met meer dan 30 miljoen Twitter en Facebook followers heeft Stefani Joanne Angelina Germanotta, alias Lady Gaga, een zeer invloedrijke groep aanhangers gecreëerd. In een tijdspanne van vijf jaar. Lady Gaga (en haar mannelijke evenknie Justin Bieber) gebruiken sociale media optimaal. Hun schare fans is ook goed verdeeld over de hele aarde.

Bertrand Weegenaar | 8 mei 2013 | 1-2 minuten leestijd

Deze fans hebben hun eigen ecosystemen gecreëerd, waarvan LittleMonsters (https://littlemonsters.com/) de meest aansprekende is. In zijn boek Monster Loyalty (Engels) How Lady Gaga turns Followers into Fanatics doet Jackie Huba de zeven lessen uit de doeken die u kunt gebruiken om van uw volgers fanaten te maken.

Concentreer je op de zogenaamde ‘1%-ers’

Leid met waarden

Bouw een community

Geef fans een naam

Omarm gedeelde symbolen

Geef fans het gevoel dat ze rockstars zijn

Genereer iets om over te praten

Huba lardeert zijn verhaal met Gaga-inzichten maar ook met diverse andere businesscases. De eerste punten komen al uitvoerig aan de orde in het boek Citizen Marketers van Ben McConnell en Jackie Huba.

Het punt ‘symbolen’ maakt de lijst aanbevelingen wel bijzonder mediaspecifiek. Bij Lady Gaga zijn dat eenhoorns en klauwen van monsters. Dat wordt doorgevoerd in allerlei uitingen on stage, in video’s, en op andere visuals. Betrokkenheid en dingen om over te praten horen er erg bij. En de kanalen zijn Twitter, YouTube en Facebook. Dus heeft Lady Gaga een Metro-krant mee helpen vol te schrijven, is er een kledinglijn die ze samen met fans ontwerpt, en heeft ze een eigen geurlijn bij Chanel. Chanel hoeft verder niet aan reclame te doen.

Deel dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden