Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Interview

Rob van der Rijt

‘CO2 -neutraal is ook voor MKB haalbaar’

CO2-neutraal zijn is niet alleen weggelegd voor het grootbedrijf. Zelfs de zelfstandige installateur of het advocatenkantoor met drie vennoten kan een zero CO2-voetafdruk overleggen. Hoe, dat legt Rob van der Rijt uit in zijn boek In vijf stappen CO2-neutraal ondernemen (‘Energie besparen en duurzame energie opwekken voor bedrijven’).

Ronald Buitenhuis | 16 mei 2013 | 3-4 minuten leestijd

Eerder al richtte Rob van der Rijt de site Klimaatplein.com op: hoe in vijf stappen energie en kosten te besparen en tegelijkertijd duurzaam te ondernemen. ‘Er kwamen veel reacties op de site. Mensen wilden meer weten dan ik op de site kon vertellen. Daarom is er nu een boekje gekomen met meer uitleg.’ Het fundament van dit boek zijn nog steeds de vijf stappen die ook op de site staan.

Stap 1 is het berekenen en monitoren van de CO2-voetafdruk. Het boek levert daarvoor een simpele tabel die door elke ondernemer in te vullen is. Stroomverbruik x kwh; benzine x zoveel liter, aantal vliegkilometers, gasverbruik, water, enzovoort.

Is dat allemaal inzichtelijk dan kan de lezer/ondernemer in stap 2 kijken op wat voor een terreinen hij kan besparen. Zo kan de voordeur van de winkel in de winter dicht, levert de juiste bandenspanning van een leaseauto honderd euro per jaar op en bespaart de energieknop van de PC ook 42 euro per jaar. Rob van der Rijt: ‘Elke ondernemer kan zo heel snel een paar duizend euro per jaar besparen.’

In stap 3 wordt expliciet gekeken naar hoe je het restant van de benodigde energie duurzaam kunt opwekken of inkopen. Kan dat middels zon, wind, aardwarmte, groene stroom, enzovoort.

Is er dan nog steeds een tekort op de ‘footprint’ dan kan gekeken worden, stap 4,naar hoe je CO2 kunt compenseren als ondernemer. Denk daarbij aan het ondersteunen van duurzame energieprojecten in ontwikkelingslanden.

Stap 5 ten slotte is het communiceren over het CO2-neutraal zijn. Want los van de kostenvoordelen die behaald kunnen worden, is duurzaamheid tegenwoordig ook echt iets om in de opbrengstensfeer iets mee te doen. Dus moet je de buitenwereld middels communicatie laten weten dat je CO2 neutraal bent.

Van der Rijt is uitgesproken over het belang van CO2-neutraal anno 2013: ‘Steeds meer partijen - overheid en corporate - stellen als eis dat een bedrijf MVO-proof is of nog beter, CO2-neutraal. Het is een criterium dat ook steeds vaker wordt opgenomen in aanbestedingsopdrachten. Wie CO2-neutraal is scoort daarmee punten en heeft eerder kans een opdracht binnen te halen. Een instrument als de CO2- prestatieladder kan daarbij helpen. Deze prestatieladder is een instrument waarbij een onderneming kan laten zien op welke "sport" van de ladder hij staat. Dat is een objectieve beoordeling.’

Het boek In vijf stappen CO2-neutraal ondernemen is met name geschreven voor MKB-ondernemers. Van der Rijt benadrukt dat MVO niet alleen weggelegd is voor het grootbedrijf. ‘Ik heb in het verleden adviestrajecten gedaan voor een advocatenkantoor met drie partners, maar ook voor één zzp’ er met een installatiebedrijf. Ook zij kunnen heel simpel de eigen CO2-voetafdruk uit het boek invullen en kijken hoe ver ze op de MVO-ladder staan.’

Van der Rijt merkt dat duurzaamheid het MKB wel bezighoudt in gedachten, maar dat de uitvoering nog wel te wensen overlaat. ‘MKB’ers voelen de noodzaak van duurzaamheid, maar denken in deze crisistijden toch primair in profit en dan pas in people en planet. Terwijl duurzaamheid juist ook bij de profit kan helpen. Dat probeer ik in dit boek duidelijk te maken. Enerzijds door besparingstips te geven, anderzijds door duurzaamheid als strategisch issue op de kaart te zetten. CO2 neutraal zijn kan morgen geld opleveren. En dat hoeft absoluut geen rocket science te zijn. Ik ken CO2-neutrale drukkerijen maar ook CO2-neutrale restaurants. Het begint vooral met willen.’

Deel dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden