Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Nieuws

De aarde is niet plat

Ondernemingen die zaken doen in het buitenland zullen het ongetwijfeld aan den lijve hebben ondervonden: wat geldt als een goede eigenschap voor de ene cultuur, geldt niet zelden als een zwakte in een ander land. Amerikaanse bedrijven omhelzen een can-do mentaliteit die uitnodigt tot snelle actie. Aziatische bedrijven koersen juist op geduld.

Jeroen Ansink | 27 september 2013

Vaak zijn bedrijven van dergelijke culturele verschillen niet eens de op de hoogte, met alle vervelende gevolgen voor internationale samenwerking vandien. De Deense headhunter Kai Hammerich en de Britse linguïst Richard Lewis noemen dit het ‘vissen kunnen geen water zien’-syndroom. In hun onlangs verschenen Fish Can't See Water laten ze aan de hand van verschillende case studies zien hoe nationale culturen een bedrijfscultuur kunnen beïnvloeden.

Veelzeggend is het voorbeeld van de transnationale conflicten bij het Brits-Nederlandse Unilever. De meritocratisch en onafhankelijk ingestelde Nederlanders betraden vergaderingen met het idee om de besluitvorming af te laten hangen van een direct en open debat. De Britten hadden echter de gewoonte om de kwestie eerst onderling te bespreken om zo tot een gemeenschappelijk standpunt te komen. Zo kon het gebeuren dat de Nederlanders zich bij belangrijke beslissingen keer op keer uitgemanoeuvreerd voelden door hun Britse collega's.

Het boek rekent daarmee af met de managementhype dat de aarde plat is en dat alle ondernemingen op weg zijn naar een universele bedrijfscultuur. Transnationale verschillen zijn juist relevanter dan ooit, en hoe beter een bedrijf daarvan op de hoogte is, hoe groter de kans dat het slaagt in een mondiale economie.

Deel dit artikel

Boek bij dit artikel

Kai Hammerich, Richard Lewis
Fish Can't See Water

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden